Jurjen en Hetty's reis om de wereld!

Konnichiwa vanuit Japan!

Japan is een wereld apart! Een eigen wereld ergens in de grote oceaan..... Een plek met een beschaving die anders is dan alle andere en die eeuwenlang ongestoord heeft kunnen groeien, zonder invloeden van buiten af. Een mengeling van ultra moderne snufjes en gebouwen met eeuwenoude tempels en eetgewoonte.

Wij zijn onze reis door Japan begonnen met een super snelle treinrit van Tokyo naar Kyoto. Een afstand van 560km,die wij in twee uur en 30 min hebben afgelegd. Deze trein heet de buttettrein en gaat met ongeveer 300 km per uur over het spoor!!!

Kyoto is een stad vol met cultuur! Van mooie Geisha meisjes en vrouwen tot super mooie tempels en hele leuke straten die 's avonds een enorm gezellige sfeer geven! Wij vonden de gouden tempel de mooiste tempel, maar er waren ook tempels met super mooie tuinen...... Helaas zijn we hier in de winter en lopen we net het bloesem seizoen mis, dan had het er waarschijnlijk nog mooier uitgezien!!!

Ook zijn we vanuit Kyoto met de bullettrein naar Hiroshima geweest. Dit is de plek waar de Amerikanen een einde aan de tweede wereldoorlog wilden maken en de eerste atoombom hebben neergegooid op 6 augustus 1945. We zijn ook in Pearl Harbor geweest wat min of meer de aanleiding was voor deze afschuwelijke bom. Pearl harbor was interessant, maar Hiroshima was indrukwekkend en gaf ons kippenvel. Kippenvel om wat hier gebeurd is maar ook hoe de stad hersteld...... Er staat nog een gebouw van voor de bom. Dit is een klein wonder, want de atoombom is bijna recht boven dit gebouw ontploft en alle mensen in de omgeving en in dit gebouw zijn direct gedood. En dit gebouw staat nu symbool voor de gebeurtenis op 6 augustus 1945. Bij dit gebouw hebben ze dan ook een gedenk plein gemaakt waar jaarlijks de herdenking plaats vind.

We zijn ooknaar Nara geweest een cultureel stukje Japan. Hier lopen de heilige dieren rond (hertjes) en staat de grootste Boeddha van de wereld, wel 15 meter hoog!!! Wederom zal het ook hier nog mooier zijn als het bloesem seizoen is.

De laatste dag in Kyoto hebben we weer de bullettrein genomen naar mount Fuji.. Dit is de grootste vulkaan van Japan. Als je in de trein zit kun je hem al zien. Hij is erg groot, mooi en nu omdat het winter is goed bedekt met sneeuw.

De laatste dag dat we beschikten over de bullettrainpass zijn we vanuit Tokyo naar een Onsen geweest in Minakami, een plaatje in de Japanse alpen (richting Nagano). Dit is twee uur met de trein vanuit Tokyo en dan nog eens 45 min met een bus de bergen in waarna we werden opgepikt door een shuttelbus die ons naar de onsen heeft gebracht. Een onsen is een soort van Japanse sauna. Je gaat heerlijk een paar uur luieren in heerlijke hete baden. Deze onsen is niet verwarmt door heet water uit de kraan, maar door natuurlijk bronwater. We zaten dan ook heerlijk in hotsprings in de sneeuw te badderen. Het is zo bijzonder om in je blote billen tussen de sneeuw te zitten. En de baden zijn zelfs zo heet dat je af en toe echt wat sneeuw nodig hebt om af te koelen.

In ons Hostel in Tokyo sliepen we niet in een gewoon bed maar in capsules. Dit is een hokje met een gordijntje ervoor waar en matras, lampje, tv, telefoon, radio e.d. inzitten, erg grappig!

In Tokyo hebben we voornamelijk sightseeing gedaan. Elke dag een andere wijk. Zo heb je een electric city, hier heb je allemaal winkels die goedkope elektronische snufjes aanbieden. Shibuya is een wijk waar je heel goed kan shoppen (helaas geen geld voor........) en waar je een belachelijk groot kruispunt hebt en als het voetgangerslicht op groen staat dan steken er elke keer een paar duizend mensen over!! Ginza is een sjieke wijk en Shinjuku is een business wijk en Asakusa (waar ons hostel zat) is een culturele wijk met wat tempels. De laatste dag zijn we naar de grote vismarkt geweest. Erg groot en veel te zien, vooral niet altijd herkenbare dingen.......... Soms moesten we wel een paar minuten kijken voordat we wisten waar we naar zaten te kijken!!!! En soms wisten we het helemaal niet.......

Tokyo is de grootste stad van de wereld, maar dat gevoel heb je helemaal niet als je zo over straat loopt. Het grote forenzen speelt zich dan ook beneden de grond af in de treinen en metro's. Maar zelfs hier heb in de spits nog niet het drukke gevoel als in bv. Londen, Parijs en New York. En dat komt waarschijnlijk doordat de Japanners alles super goed weten te organiseren. Alles loopt op tijd, er zijn genoeg wagons om alle mensen mee te vervoeren dus er wordt niet gedrukt en geduwd! Wat een heerlijk land is dit. Wij kunnen dit land aan iedereen aanbevelen ook mensen die opzoek zijn naar tropische sferen kunnen hier hun hart ophalen, want in het zuidelijke deel van Japan zijn een aantal heerlijke tropische eilanden. Wil je wintersporten dan zijn hier alle faciliteiten om een heerlijke wintersport vakantie te houden.

Arigato (bedankt) en Sayonara (tot ziens)!!!!

Aloha from Hawaii!!!

Aloha!!!

We hebben ons enorm verheugd op Hawaii. Voor aankomst moesten we veel uitzoeken, omdat het allemaal best duur is. Zoals; waar gaan we slapen en hoe gaan we ons verplaatsen op de eilanden, maar ook welke eilanden we wilden zien en waarom. Naar veel lezen en het bestuderen van de lonely planet hadden we belsoten om naat Ohau en Big Island te gaan. Oahu omdat het het eiland van Honolulu is en het wel bekende Waikiki strand en we hadden gekozen voor Big Island omdat daar vloeiend lava zou zijn en het een eiland is dat heel anders is dan al de andere eilanden van Hawaii. We hebben er voor gekozen om zoveel mogelijk te kamperen en op Big Island kun je je alleen maar verplaatsen met een auto (openbaar vervoer is er niet of nauwelijks)

De eerste dag op Big Island begon meteen geweldig. We zouden die dag gaan snorkelen op een aantal verschillende stranden en het eerste strand bracht meteen iets geweldigs. SCHILDPADDEN (Honu dat is in het Hawaiiaans green see turtle) van heel dichtbij!!! We hebben er mee gezwommen, een heleboel foto's gemaakt en uren naar gekeken. Wat zijn het leuke en lieve beesten!!!! Op het volgende strand was het heel mooi snorkelen, er waren mooie vissen en mooi koraal, maar waar je ook gaat snorkelen het koraal is altijd behoorlijk beschadigd....... Maar wat ik (Hetty) best een beetje eng vond was de zeer sterke stroming die er in de zee is hier op Hawaii. Er zijn maar een paar plekken waar ik me zeker voel in het water en dat zijn vaak niet de snorkel plekken. Ik had dan op dit strand ook echt Jurjens hulp nodig om op de rotsen het water uit te komen. Later op het laatste strand waren er weer schidpadden, maar nu niet alleen in het water maar ook op het zwarte strand. Ze lagen hier uit te rusten, het lijkt alleen net of ze zo aangespoeld zijn. Ze liggen dan ook net aan het randje van het water met hun hoofd op het zand. Zo van ik ben er en ga ook geen cm verder....... Jurjen heeft hier nog gesnorkeld in het best koude water en super veel schildpadden gezien!

De tweede en derde dag op Big Island waren de dagen dat we lava zouden gaan zien. Hiervoor moesten we naar het Volcano National park rijden. Dit is het park waar alle vulkanen liggen en waar een heleboel lava ligt. Er is in 1983 een grote uitbarsting van een vulkaan geweest en deze vloeit nog steeds lava stromen uit naar de zee. Alleen wat de Lonely Planet niet vertelt is dat er in 2008 een andere uitbasting is geweest en de stromen lava van 1983 blokkeerd, waardoor er wel lava onderstromen zijn maar niet meer voor ons te zien en als het voor ons te zien is dan moet de bovenste droge laag openbarsten, waardoor de rode gloeiende lava te zien is. We hebben heel erg ons best gedaan om er iets van te zien, maar helaas was het niet voor ons weggelegd. Of we hadden heel veel geld voor prive gidsen neer moeten leggen die precies weten hoe je in het donker over de oude lava moet lopen zonder dat je gevaar loopt op botbreuken en andere ongelukken. Wel hebben we in een oude krater gelopen en hebben we de rode gloed uit een krater gezien bij zonsondergang. Dit was beide erg mooi. 's Avonds hebben we ons tentje opgezet op Spencer beach! Erg leuke strand kampeerplaats. Ons tentje stond dan ook pal aan zee en 's morgens hadden we dan ook uitzicht op walvissen en een mooie zonsopgang.

Toch een beetje teleurgesteld (omdat we geen lava hadden gezien) zijn we de laatste dag op Big Island op walvissen jacht geweest! Niet wat je misschien denkt, maar gewoon opzoek naar een plek waar we goed walvissen kunnen spotten. Dat is ons gelukt, we hebben op meerdere plekken walvissen zien springen en spuiten en spelen met de staartvin. Het is hier trouwens de Humpbeck wahle. Hij is ongeveer net zo groot als de Southernright wahle in Argentiniรซ. Dit was weer iets waar we uren naar hebben gekeken en waar we weer heel veel foto's van hebben gemaakt!!! Dit was ook de dag dat we met het vliegtuig naar Oahu zijn gegaan om hier vijf dagen door te brengen en dit eiland goed te bekijken. Toen we 's avonds aan kwamen bij ons hostel in Waikiki, hadden we het geluk dat we het zonneschijntje van Honolulu ons ging inchecken. Wat een ongelooflijk chagrijnige man! En dan ook nog eens zonder tanden....... Dat hij daar mocht werken was ons een raadsel. Maar na een langdurige incheck procedure, kwamen we op onze kamer en wat bleek, waren alle bedden in gebruik! Maar gelukkig hadden we ons zonneschijntje die ons kwam verlossen en na veel gedoe konden we in een andere kamer terecht!

De eerste dag op Oahu, op Waikiki beach was heerlijk. We hebben lekker op het strand gelegen, daarna wat rond gestruind over de boulevard van Waikiki en 's avonds lekker wat gedronken met mensen uit ons hostel.Toen we wakker werden zagen we dat het donkere wolken waren en dat de zon zich verstopt had. Als je naar Hawaii gaat, heb je maar een wens en dat is een beetje zon! Dat ging dus niet door, maar gelukkig hadden we een auto gehuurd voor drie dagen. Om 11 uur konden we de auto ophalen en we kregen een heerlijke Dodge Calibur mee! Heerlijk groot! Dit eiland is duidelijk een stuk kleiner dan Big Island. In een paar uur hadden we het eiland aan de noordkant, oost- en zuidkant helemaal gezien. We hebben wat mooie stranden gezien en vooral de Winward kust in het oosten was erg mooi, omdat daar hele mooie tropisch begroeide bergen zijn die naast de zee liggen. Je rijdt als het ware tussen de groene bergen en de azuur blauwe zee in. Vanwege de enorme hoeveelheden regen die naar beneden kwamen hadden we besloten dat we maar in de auto gingen slapen op een beach park aan de oostkust. Na het eten reden we naar het park toe, bleek dat hij al gesloten was. Toen moesten we uit nood maar weer slapen in een hostel in Honolulu!!

De derde dag op Oahu hadden we weer pech met het weer. Het regende nog meer dan de dag ervoor! We zijn toen maar begonnen met het verkennen van de westkust. Dit is de plek waar veel native Hawaiianen leven. Deze mensen vinden de Honolulu, amerikaanse beach vibe niet zo leuk en zetten zich daar tegen af. Hier zeggen de Amerikanen over de native Hawaiianen dat ze de 'white' people niet leuk vinden. Maar dat is natuurlijk onzin. Het is hier wel qua architectuur een beetje minder, maar het noordelijkste puntje van de kust is super gaaf met zeer hoge golven en enorme stromingen in het water dat hele mooie effecten geeft. Wat ook wat minder aantrekkelijk is aan deze kust, maar ook in veel beach parken op heel Oahu, is dat er veel zwervende en dakloze mensen zijn en die slaan hun tentje op in een beach park, waar wij dan weer een dure vergunning voor moeten kopen om een nachtje te kunnen kamperen. Wij besloten die dag op tijd een kampeerplek te zoeken en die hebben we dan ook gevonden op een prive camping met 24 uur bewaking (dat is wel nodig met al die zwervers en ander gespuis....). We ons tentje opgezet, maar we hebben in de auto geslapen vanwege het slechte weer, erg knus!

De volgende dag was het een stuk beter met het weer. De regen was weg en we konden op het strand liggen. Dat hebben we dan ook lekker gedaan, maar eerst hebben we nog wat foto's gemaakt van de stranden langs de kust, want ja dat ziet er met zonneschijn net even iets anders uit......! En 's avonds hebben we heerlijk weer in ons tentje kunnen slapen...

Helaas hebben we geen schildpadden en walvissen meer gezien, dat is wel jammer, maar Oahu is verder ook een erg mooi eiland, mooie bergen, mooie kusten en stranden.

Nu gaan we naar Japan waar we met een bullettrain (die wel meer dan 300 km per uur gaat) het land verkennen. We zullen beginnen in Kyoto, we doen wat tripjes her en der in het landen eindigen in Tokyo.

Om goed af te sluiten hebben we een raadsel voor de puzzelaars onder jullie. Wij vertrekken donderdag 10 februari om 9 uur vanuit Hawaii naar Tokyo. De vlucht duurt negen uur, hoe laat zijn we dan in Tokyo? We kijken uit naar jullie antwoorden. Succes!!!

Mahalo (bedankt) en see you in Japan!

Mexico & USA

Hoi allemaal,

Daar zijn we weer! De afgelopen weken hebben we een prachtige tijd gehad in Mexico & de USA!

Mexico was heerlijk relaxen. Voor het eerst in 5 maanden hadden we een echte supermarkt waar je alles kon krijgen en zelfs brie......!! We hebben dan ook elke avond gekookt in een echte keuken. Als je zo vaak uit eten, moet/ gaat als wij hebben gedaan de laatste tijd dan ben je super blij, zelfs in extase, als je weer een echte maaltijd klaar kan maken dat bestaat uit aardappels vlees en groente.

Ook hebben we naast het mooie strand van Mexico ook nog iets cultureels gezien. We zijn nl een dag naar Tulum geweest. Dit is een oude Maya stad. We hebben er al een paar van gezien, maar deze was weer bijzonder omdat hij aan het mooie azuur blauwe water van de Golf van Mexico ligt. Het uitzicht is dan ook fantastisch. De Maya bevolking wist heel goed wat mooi is......

Verder hebben we Playa del Carmen gezien en beleeft.... en Isla Mujeres. Wat allebei heerlijke strand vakantie bestemmingen zijn, maar verder had het voor ons weinig nieuws te bieden. Dus hebben we het geld in onze zak gehouden voor de volgende zeer dure bestemmingen.

En een daarvan is Las Vegas, Party Central van de USA!! En daarmee zeg ik niets overdreven. We zijn natuurlijk alleen maar op de strip geweest waar alle casino's en hotels aanzitten. Wij hadden ook een hotel op de strip, maar dat was niets vergeleken met een aantal welbekende casino's en hotels, zoals de MGM, Luxor, Cesars Palce, Mirage, Bellagio...... Het ene hotel is nog extravaganter en luxer dan het andere. Alles is mogelijk..... van een leeuwen verblijf (bouwkosten: $9.000.000) in het hotel met elke dag twee verschillende paren leeuwen aangeleverd door een leeuwen verblijf 12 mijl buiten de stad. Of een hotel in de vorm Piramide, een hotel met meer dan 4000 kamers en dan nog de wel bekende Bellagio met de grote fonteinen ervoor die om het kwartier een geweldige show geven. En gewoon nog veel meer mooie casino's!!! Als je een avond gaat gokken zoals wij deden, krijg je gratis drank, dus het hoeft je niet veel geld te kosten om dronken te worden, hihihi. Je kan op veel verschillende manieren gokken zoals je waarschijnlijk wel weet. Pokeren, blackjack, roulette en de slotmachines.... Deze vonden wij het aantrekkelijkst omdat je dan voor 1 penny kan gokken. Dus je gooit er een dollar in en dan kun je, als je wilt,100 keer aan de hendel trekken om een gokje te wagen! We hebben ons de hele avond in vier verschillende casino's vermaakt met dezelfde soort machine, maar elke keer met een ander spel. Alles kan en alles mag...... Heerlijk!!!!

In Las Vegas hebben we een auto gehuurd om naar de Grand Canyon te rijden en daarna naar LA om daar ons vliegtuig te pakken naar Hawaii. De eerste dag met de auto zijn we eerst naar de Hoover dam gereden. Dit is een dam in de meer van Colorado om daar met het water elektriciteit op te wekken voor drie staten, Calafornia, Nevada en Arizona. Na de dam zijn we over route 66 door gereden naar de canyon. Hier hebben we in Flagstaff overnacht om de volgende dag het nationaal park in te rijden. Helaas lag er overal teveel ijs waardoor hiken werd afraden op veel stukken. We hebben wel hele mooie uitzichten gehad over de canyon vanaf de south rim (zuidelijke gedeelte van de canyon). Deze canyon is 5 a 6 miljoen jaar geleden ontstaan door de Colorado rivier. Na de laatste ijstijd was de rivier 10 keer zo groot qua inhoud dat het veel van de zachte rotsen heeft weggespoeld. En na een hele lange tijd is dan de canyon ontstaan en zie je nu nog heel in het diepe de rivier stromen, erg bijzonder en indrukwekkend groot allemaal!

Na de Canyon zijn we naar LA gereden waar we Beverly Hills, Hollywood blvd, Sunset blvd, stukje Bel air, Hyway number 1 (pasific hyway), Malibu, Santa Barbara hebben bekeken. Erg leuk om ongegeneerd naar alle rijkdom te kijken en een tikje jaloers op lokaties en grote van de huizen terug te keren naar je bescheiden hostel dormbed van 10 dollar!

Het was weer erg leuk allemaal, nu gaan we naar Hawaii, waar we ontzettend veel zin in hebben.

Jullie horen dus in het volgende verhaal onze belevenissen opBig Island en Ohau.

XXX Ons

geen email meer!!!

Hey allemaal,

Ik (hetty)heb geen email op dit moment. Ik ben voor de tweede keer geblokeerd op hotmail. Ik ga proberen om een nieuw email te maken bij een andere mail provider. Als je mij wil bereiken dan kan dat op het volgende adres van Jurjen en mij samen (toppas2010@hotmail.com). En het zou ook fijn zijn als je jou email erbij zet.

Dus als je geen reactie van mij hebt ontvangen de afgelopen week twee weken dan komt het dus hierdoor, sorry!!

XXXXXXX Hetty

Belize: En dan vooral onderwater!!!!

Daar zijn we weer!

Even een korte update over Belize. We konden jullie de mooie foto's niet onthouden.

Eerst zijn we in Placencia geweest. Een klein dorpje aan de Caribische kust. Dit dorpje is gebouwd op het strand. Dus je loopt de hele tijd in het zand. Het was er super rustig, best lekker voor een paar dagen. Er is een doorgang van een baai naar de open zee bij Placencia en daar zwemmen vaak dolfijnen. En zo ook toen wij er waren. Ook hebben hebben we wel vaker dolfijnen gezien en zelfs kort gelden nog met ze gezwommen, het blijft altijd mooi om naar te kijken.

Na Placencia zijn we naar Caye Caulker gereisd. Caye Caulker is een eiland in de Caribische zee voor de kust van Belize. Ook weer zo'n mooi wit paradijselijk eiland. We zijn hier bijna een week geweest en hebben hier een leuke snorkel tour gedaan en weer hele mooie dingen gezien (zie foto's). Ook heerlijk gesurfd op het prachtige, warme Caribische water waar de platvissen onder je plank doorschieten!!!

Morgen gaan we met de boot naar Mexico waar we een bezoek zullen brengen aan Tulum, Playa del Carmen en Cancun waar we een aantal dagen op Isla de Mujeres Centraal Amerika zullen afsluiten. Voor een aantal lezers zal dit gebied bekend terein zijn; tips zijn daarom altijd welkom!!! Eind januari vliegen we naar Las Vegas, maar voor die tijd zullen we nog wel verslag doen van Mexicoooooo!!!

Tot dan!

Kerst en oud & nieuw in zwembroek en bikini op Utila!

Dit jaar hadden wij de meest bizarre kerst ooit. Je wordt op 1e kerstdag wakker met wat reggae muziek bij de buren, een zonnetje en een temperatuur van rond de 26 graden. Je gaat de deur uit op slippers en in korte broek in plaats van een warme jas, handschoenen en sjaal.

Kerst was voor ons de apartste dag van onze reis. Normaal ben je gewend dat het koud is en dat je binnen zit aan tafel te eten. Wij hadden een kater van het kerst tuinfeest van de avond ervoor en hebben de dag in onze kamer doorgebracht met films en eten. Er was ook niets te doen in het dorp, want iedereen had thuis feest met familie en vrienden. Gelukkig voor ons duurt kerst hier maar 1 dag en was alles de volgende dag weer normaal en konden we weer duiken.

Oud en nieuw was veel beter. Oudjaarsdag ooit op een tropisch eiland geweest???????? Nou, wij nu wel en dan ook nog de mooiste tot nu toe. We gingen met een groepje vrienden een dag met de boot naar een klein eiland met mooi koraal en witte stranden. Daar aangekomen dacht ik dat dit de beste plek was om het jaar af te sluiten. Super witte stranden, super helder water en strak blauwe lucht!!!!!! 's Avonds waren er op Utila allemaal feesten dus we hoefden ons niet te vervelen........ Dat hebben we dan ook niet gedaan, we hebben gefeest tot in de kleine uurtjes!!

Maar feesten is niet het enige wat we op Utila hebben gedaan de afgelopen twee weken. We hebben ons PADI gehaald (dat is het duik certificaat om te mogen duiken in open water). We hebben een cursus gedaan van 4,5 dag. De eerste dag dat we het water in gingen om vaardigheden te oefenen was ik erg gespannen en koud (het regende) en kon ik moeilijk ontspannen. Hierdoor kon ik niet goed ademhalen onder water en kon ik de vaardigheden als het masker op en af doen en de regulator (waar je door adem haalt) in en uit je mond doen niet afronden en moest ik de volgende ochtend opnieuw en toen was ik helemaal relaxed. Ik was erg blij dat het gelukt was en dat ik mijn PADI kon afronden. Jurjen had geen problemen met het ontspannen en hij ging super goed, tot het moment dat we echt gingen duiken en we afdaalden naar 12 en 18 meter. Jurjen kreeg lacht van zijn voorhoofdsholte, het deed hem pijn onderwater en als hij boven kwam had hij een bloedneus. Het was gelukkig niet ernstig. Hij mocht alleen drie dagen niet duiken en heel langzaam afdalen onderwater toen we onze 'funduiken' gingen doen. We hebben hele mooie koraalformaties en super veel vissen gezien als een grote platvis en veel gekleurde kleine en grote vissen, maar ook hebben we waterspinnen en krabben gezien. Jurjen heeft ook nog een schildpad gezien en het allermooist was dat er in een pauze tussen twee duiken in een heleboel dolfijn bij onze boot waren en toen hebben we gesnorkeld met de dolfijnen. Dit was echt super gaaf. Ze zwommen voor ons, onder ons en boven ons!!!! En als je onder water was dan kon je ze horen geluidjes maken (heel hoog gepiep).

Het waren dus heel bijzondere weken op Utila. Deze weken zullen we niet snel vergeten, omdat we bijzondere mensen hebben leren kennen, maar ook bijzondere feestdagen hebben gehad en omdat we hebben leren duiken!!!!!!!!

Nu zijn we in Belize en Mexico voor ruim drie weken en dan vliegen we naar Las Vegas.... We hopen dat jullie weer even genieten van dit verhaal. Tot onze nieuwe bestemming!

Liefs ons.

Kerst groet!

Wij willen IEDEREEN vanaf de Caribische

Cool
kust hele fijne kerstdagen wensen!!!!

En natuurlijk ook alvast een heel gezond en gezellig 2011!!!!

Dikke kerst kus!

Leven in Centraal Amerika!

'Normaal vertrekken we om negen uur, maar vandaag om half tien'. Welkom, we zijn aangekomen op Brakzand! Je zal denken, Brakzand? Waar hangen zij nu uit? In niets anders dan Nicaragua! Brakzand is de naam van het schip dat ons naar Isla de Ometepe zal brengen. Sommige lezers zullen wellicht herinneringen aan dit schip hebben wanneer zij, in een ver verleden, wel eens naar een van de wadden eilanden zijn gevaren! Dit schip is namelijk in 1986 aangeboden door de V.V.V. van Schiermonnikoog en vaart tegenwoordig op het Lago de Nicaragua!

Terug naar Isla de Ometeppe. Dit is een eiland waar de tijd heeft stilgestaan. Op dit eiland hebben ze echter al wel vele motoren en het mooie daarvan is is dat je ze mag huren zonder rijbewijs. We hebben het eiland verkend op de motor voor twee dagen. Je hebt al je zintuigen nodig om veilig over het eiland heen te rijden. Er is dan weinig verkeer op het eiland, je moet wel uit kijken voor paarden, varkens, koeien en auto's zonder licht!!!!! Ook de wegen kunnen wel eens wat hobbels hebben, en kuilen......... Ook weten ze hier in Centraal Amerika hoe je alles tranquillo moet doen. Als je in je hostel de enige klant bent kan het toch zomaar zijn dat je een uur op je eten moet wachten, het zal er eens druk zijn..............

Terug naar de bus. Ook voor de bus kan het wel eens wachten zijn. In Nederland klagen we al als de bus drie minuten te laat is. Hier hebben ze een 'ongeveer' tijd en als de bus er is kan het maar zo zijn dat je een half uur tot uur in de bus moet wachten tot hij eindelijk vertrekt, want ja de bus moet natuurlijk wel vol zijn. En met vol bedoel ik niet alleen de zitplaatsen bezet...... Geen nood je hoeft je niet te vervelen terwijl je wacht want iedereen van de markt komt in de bus om je wat te verkopen. Van lekkere nootjes en drinken tot hangmatten en horloges!!!!

Als je een jaar op reis bent kun je natuurlijk niet altijd mooi weer hebben, maar dat we weg zouden regenen hadden we ook niet verwacht. Dat gebeurde nl voor we naar Nicaragua gingen in Costa Rica. Met een beetje regen kun je nog wel wat ondernemen, maar met deze regen regende je helemaal weg en het is gewoon niet leuk, daarvoor waren we niet in Centraal Amerika!!!!!

We hebben nog wel wat dieren gezien tijdens een natte wandeling door de jungle aan de Caribische zee. Je kon snorkelen en hiken tegelijk! We hebben slangen, vogelspinnen, fel groene kikkers, (gebeten door grote mieren), brulapen, luiaard apen en nog veel meer gezien.

In Nicaragua heb we eindelijk schildpadden gezien. Het was heel bijzonder om die grote beesten op het strand te zien kruipen en hun eieren te zien leggen. Een schildpad legt tussen de 80 en 120 eieren in een nest. Er komen duizenden schildpadden per seizoen hun eieren leggen. Dat lijkt veel en om dat ze met uitsterven bedreigt worden lijkt dat vreemd. Maar je moet het volgende bedenken dat schildpadden nog maar een paar plekken in de wereld hebben om hun eieren te leggen en dat er van elke 1000 eieren er maar een schildpad volwassen wordt......... Ook hebben we een steentje bijgedragen om de kansen wat te vergroten. De avond dat wij er waren was er een nest jonge schildpadden die uitgezet konden worden in de zee. Want hier ligt nu net het probleem voor de schildpadden. Omdat er een groot verschil in eb en vloed is in de pacific oceaan moet de schildpad een heel eind het strand op lopen om te zorgen dat de eieren niet weggespoeld worden door de zee. En als de jongen dan uit gekropen zijn moeten ze een heel eind naar de zee lopen wat hun blootstelt aan een heleboel roofdieren, zoals vogels, krabben enz. Door ze wat dichter bij de zee uit te zetten en ze te begeleiden naar het water is de kans dat ze het overleven groter, maar in het water wachten de volgende roofdieren.

Na Nicaragua zijn we naar El Salvador gegaan om een paar dagen te surfen en aan het strand te liggen, erg lekker. Daarna doorgetrokken naar Guatemala. Hier was het in het westen weer best fris om dat het weer op hoogte is (niet zo hoog als Bolivia, maar toch). Ook hier heb je net als in Bolivia traditioneel geklede mensen en veel Maya cultuur. Erg leuk ook weer om te zien. We zijn naar Tikal geweest, dit zijn Maya tempels en piramides uit hun beschavingen lang geleden. We waren hier meer van onder de indruk dan van Machu Picchu in Peru. Machu Picchu is mooi vanwege de ligging, maar Tikal is mooi vanwege de imposante bouwwerken en de ligging midden in de jungle en het is veel groter dan Machu Picchu. Nu zijn we in Livingston, dat is een dorpje in de jungle aan de Caribische kust van Guatemala, hier heb je niet alleen de Indiaanse bevolking maar ook de Garifuna beschaving (rasta mannen). Hierna vertrekken we naar Honduras om daar tussen kerst en oud & nieuw onze PADI te gaan halen. Hier zullen we dan ook beide feesten vieren om op 2 januari naar Belize te vertrekken.

Verder zijn we nog in vele koloniale stadjes, een erg blauw meer omgeven door vulkanen, actieve vulkanen, een vulkanisch meer, hotsprings en nog meer strand geweest! En in prachtig Semuc Champey! En in de hele vervelende shuttlebusjes! En in de leukere 'chicken' bus! En bij de kapper! En heel vaak uit eten....

Nu komen we net uit de hangmat en na het lezen van buienradarpuntnl hebben wij weer geconcludeerd dat we niet mogen klagen. Het strand en die 'tranquilo' cultuur bevalt ons wel! Op naar meer strand!

We hopen dat jullie weer even zoet zijn met dit verhaal!