Jurjen en Hetty's reis om de wereld!

Zuid-Afrika!

Lieve allemaal,

Daar is ie dan, ons laatste verhaal en wel over Zuid-Afrika!

Aangekomen in Johannesburg (Jo'burg in de volksmond) was het een soort van thuiskomen na maandenlang moeite te hebben gehad met lezen, praten in Aziatische talen. Voor het eerst konden we niet alleen het weer begrijpen maar zagen we onze eigen taal veel op de reclame borden en straatnaamborden!!! In Jo'burg zijn we alleen naar het apartheidsmuseum geweest. Dit was voor ons een must, omdat we ons graag wilden inlezen over de geschiedenis en dan voornamelijk over de apartheid die hier langetijd is geweest tussen zwarte en witte mensen. Daarna zijn we richting het Krugerpark gereden via de Panorama route en de Blyde canyon. Dit was een erg mooie route met erg mooie uitzichten en veel leuke dorpjes en watervallen.

Toen we voor het eerst Krugerpark inreden had ik het gevoel dat we op de Drentse hei reden, maar als je dan even later met je koekblikje naar een reusachtige olifant staat weet je dat het niet zo is. Onze eerste Kruger ervaring was bij zonsopkomst. Er stond een Olifant op een heuvel lekker te snoepen van wat bomen/struiken met op de achtergrond de opkomende zon. Dit was voor mij het mooiste wat ik gezien heb in Afrika (zie de foto jl.). Jurjen is het niet met me eens en vindt de leeuw die een impala naar binnen werkt het mooist (ook erg indrukwekkend natuurlijk). Voor ons beiden geldt dat we Krugerpark een geweldige ervaring vinden omdat je van heel dichtbij wilde dieren kan zien en ervaren in hun natuurlijke omgeving en dus ook leven en dood van dichtbij ziet. De foto's van Krugerpark hebben we al laten zien, omdat we zo enthousiast waren over wat we allemaal gezien hebben. Maar wie weet doen we er nog een paar bij!

Na Kruger zijn we naar en door Swaziland gereden. Een erg mooi land met hele lieve mensen. In Swaziland in ons heerlijke hostel met geweldige veranda, hebben we lekker rustig aan gedaan en wat souvenirtjes geshopt. Na twee dagen moesten we weer verder, naar het volgende nationale park, Hluhluwe (uitspreken als schluschluwe!) genaamd ook hier weer een heleboel mooie dieren gezien, zoals de neushoorn met baby, giraffen, olifanten, zebra, struisvogel enz....

Hierna hebben we Durban en Port Elizabeth overgeslagen om, via Addo NP, aan de garden route te kunnen beginnen. We zijn begonnen in Jeffry's Bay waar we hele lieve eigenaren van een hostel hebben leren kennen, die ons een hele mooie wandelroute hebben verteld in het Tsitsikama nationaal park die wij een paar dagen later hebben gewandeld. Deze garden route heeft ons vervolgens naar de route 62 gebracht, waar we over een prachtige, onverharde en spectaculaire bergpas hebben gereden. Hij was misschien iets te ruw voor ons koekblikje, maar hij heeft het overleefd!

Na deze mooie routes zijn we geëindigd in Cape Town/ Kaapstad, waar we zeer welkom waren bij Ineke en haar vriendin Judith. Zij wonen samen in het centrum van Kaapstad. Samen met Ineke hebben we een goede wijn tour gedaan in haar oude woonplaats Stellenbosch! Ook zijn we naar Gansbaai geweest (waar Ineke's nieuwe vlam woont) voor een heel weekend vol met braaien, sharkcage diving, wijn drinken, sokkie dansen en nog veel meer!!! Het was super gezellig. En wat het mooiste was, was het uitzicht vanuit de woonkamer. Je keek direct uit op een baai waar je walvissen, dolfijnen e.d. kon zien zwemmen, echt prachtig! Jurjen en ik zijn nog naar de Hope nationaal park geweest. Ook hebben we een bezoek gebracht aan het meest zuidelijke puntje van het continent Afrika en dit is waar de Indische- en de Atlantische oceaan samen komen! Een erg mooi omgeving met prachtige duinen en walvissen. Verder hebben in Kaapstad natuurlijk een bezoek gebracht aan de tafelberg waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad en de zee. En om niet te vergeten hebben we de pinquins zien hobbelen op Boulders beach, altijd leuk! Morgen doen we nog een tourtje door de stad en brengen een bezoek aan een township.

We zijn bijna aan het einde van onze reis. Nog een paar dagen in Kaapstad langzaam wennen aan onze terugkomst in Nederland. Met onze lieve Nederlandse gastvrouwen, de Nederlandse tijdschriften en TV met de BVN zender waar je het NOS journaal op kan ontvangen enz.

We zien jullie snel!!!!

Natalie

Toppie, ouwe romanticus! Lekker bezig daar met je meisje! Echt heeeeeeeeeeeeeeeeel leuk!!!!!!!! Kussen aan jullie beiden!!!!!!!

Annemike en Jos

Geniet nog maar van jullie laatste dagen/uren!
Jullie verhalen en foto's waren in ieder geval super!
Oh ja, en gefeliciteerd!!!!!!!

Mini

We hebben super genoten van jullie foto's en de reisverslagen we hopen dat jullie gauw kunnen wennen aan alles in ons rijk en gezellig Nederland.

Groetjes Mini & Paul

Theo en Fiet

Super, we hebben volgend jaar een bruiloft!!!

Proficiat en goede reis! xxx

Marieke

Hey Jurjen en Hetty,
gefeliciteerd! wat een leuk nieuws!

Geven jullie mijn zus nog een dikke knuffel voordat jullie gaan? Geniet van jullie laatste dag en avond!

liefs Marieke

Mennega

Gefeliciteerd Toppie! Ouwe romanticus! Zie de uitnodiging wel voorbij komen.