Jurjen en Hetty's reis om de wereld!

Konnichiwa vanuit Japan!

Japan is een wereld apart! Een eigen wereld ergens in de grote oceaan..... Een plek met een beschaving die anders is dan alle andere en die eeuwenlang ongestoord heeft kunnen groeien, zonder invloeden van buiten af. Een mengeling van ultra moderne snufjes en gebouwen met eeuwenoude tempels en eetgewoonte.

Wij zijn onze reis door Japan begonnen met een super snelle treinrit van Tokyo naar Kyoto. Een afstand van 560km,die wij in twee uur en 30 min hebben afgelegd. Deze trein heet de buttettrein en gaat met ongeveer 300 km per uur over het spoor!!!

Kyoto is een stad vol met cultuur! Van mooie Geisha meisjes en vrouwen tot super mooie tempels en hele leuke straten die 's avonds een enorm gezellige sfeer geven! Wij vonden de gouden tempel de mooiste tempel, maar er waren ook tempels met super mooie tuinen...... Helaas zijn we hier in de winter en lopen we net het bloesem seizoen mis, dan had het er waarschijnlijk nog mooier uitgezien!!!

Ook zijn we vanuit Kyoto met de bullettrein naar Hiroshima geweest. Dit is de plek waar de Amerikanen een einde aan de tweede wereldoorlog wilden maken en de eerste atoombom hebben neergegooid op 6 augustus 1945. We zijn ook in Pearl Harbor geweest wat min of meer de aanleiding was voor deze afschuwelijke bom. Pearl harbor was interessant, maar Hiroshima was indrukwekkend en gaf ons kippenvel. Kippenvel om wat hier gebeurd is maar ook hoe de stad hersteld...... Er staat nog een gebouw van voor de bom. Dit is een klein wonder, want de atoombom is bijna recht boven dit gebouw ontploft en alle mensen in de omgeving en in dit gebouw zijn direct gedood. En dit gebouw staat nu symbool voor de gebeurtenis op 6 augustus 1945. Bij dit gebouw hebben ze dan ook een gedenk plein gemaakt waar jaarlijks de herdenking plaats vind.

We zijn ooknaar Nara geweest een cultureel stukje Japan. Hier lopen de heilige dieren rond (hertjes) en staat de grootste Boeddha van de wereld, wel 15 meter hoog!!! Wederom zal het ook hier nog mooier zijn als het bloesem seizoen is.

De laatste dag in Kyoto hebben we weer de bullettrein genomen naar mount Fuji.. Dit is de grootste vulkaan van Japan. Als je in de trein zit kun je hem al zien. Hij is erg groot, mooi en nu omdat het winter is goed bedekt met sneeuw.

De laatste dag dat we beschikten over de bullettrainpass zijn we vanuit Tokyo naar een Onsen geweest in Minakami, een plaatje in de Japanse alpen (richting Nagano). Dit is twee uur met de trein vanuit Tokyo en dan nog eens 45 min met een bus de bergen in waarna we werden opgepikt door een shuttelbus die ons naar de onsen heeft gebracht. Een onsen is een soort van Japanse sauna. Je gaat heerlijk een paar uur luieren in heerlijke hete baden. Deze onsen is niet verwarmt door heet water uit de kraan, maar door natuurlijk bronwater. We zaten dan ook heerlijk in hotsprings in de sneeuw te badderen. Het is zo bijzonder om in je blote billen tussen de sneeuw te zitten. En de baden zijn zelfs zo heet dat je af en toe echt wat sneeuw nodig hebt om af te koelen.

In ons Hostel in Tokyo sliepen we niet in een gewoon bed maar in capsules. Dit is een hokje met een gordijntje ervoor waar en matras, lampje, tv, telefoon, radio e.d. inzitten, erg grappig!

In Tokyo hebben we voornamelijk sightseeing gedaan. Elke dag een andere wijk. Zo heb je een electric city, hier heb je allemaal winkels die goedkope elektronische snufjes aanbieden. Shibuya is een wijk waar je heel goed kan shoppen (helaas geen geld voor........) en waar je een belachelijk groot kruispunt hebt en als het voetgangerslicht op groen staat dan steken er elke keer een paar duizend mensen over!! Ginza is een sjieke wijk en Shinjuku is een business wijk en Asakusa (waar ons hostel zat) is een culturele wijk met wat tempels. De laatste dag zijn we naar de grote vismarkt geweest. Erg groot en veel te zien, vooral niet altijd herkenbare dingen.......... Soms moesten we wel een paar minuten kijken voordat we wisten waar we naar zaten te kijken!!!! En soms wisten we het helemaal niet.......

Tokyo is de grootste stad van de wereld, maar dat gevoel heb je helemaal niet als je zo over straat loopt. Het grote forenzen speelt zich dan ook beneden de grond af in de treinen en metro's. Maar zelfs hier heb in de spits nog niet het drukke gevoel als in bv. Londen, Parijs en New York. En dat komt waarschijnlijk doordat de Japanners alles super goed weten te organiseren. Alles loopt op tijd, er zijn genoeg wagons om alle mensen mee te vervoeren dus er wordt niet gedrukt en geduwd! Wat een heerlijk land is dit. Wij kunnen dit land aan iedereen aanbevelen ook mensen die opzoek zijn naar tropische sferen kunnen hier hun hart ophalen, want in het zuidelijke deel van Japan zijn een aantal heerlijke tropische eilanden. Wil je wintersporten dan zijn hier alle faciliteiten om een heerlijke wintersport vakantie te houden.

Arigato (bedankt) en Sayonara (tot ziens)!!!!