Jurjen en Hetty's reis om de wereld!

Aloha from Hawaii!!!

Aloha!!!

We hebben ons enorm verheugd op Hawaii. Voor aankomst moesten we veel uitzoeken, omdat het allemaal best duur is. Zoals; waar gaan we slapen en hoe gaan we ons verplaatsen op de eilanden, maar ook welke eilanden we wilden zien en waarom. Naar veel lezen en het bestuderen van de lonely planet hadden we belsoten om naat Ohau en Big Island te gaan. Oahu omdat het het eiland van Honolulu is en het wel bekende Waikiki strand en we hadden gekozen voor Big Island omdat daar vloeiend lava zou zijn en het een eiland is dat heel anders is dan al de andere eilanden van Hawaii. We hebben er voor gekozen om zoveel mogelijk te kamperen en op Big Island kun je je alleen maar verplaatsen met een auto (openbaar vervoer is er niet of nauwelijks)

De eerste dag op Big Island begon meteen geweldig. We zouden die dag gaan snorkelen op een aantal verschillende stranden en het eerste strand bracht meteen iets geweldigs. SCHILDPADDEN (Honu dat is in het Hawaiiaans green see turtle) van heel dichtbij!!! We hebben er mee gezwommen, een heleboel foto's gemaakt en uren naar gekeken. Wat zijn het leuke en lieve beesten!!!! Op het volgende strand was het heel mooi snorkelen, er waren mooie vissen en mooi koraal, maar waar je ook gaat snorkelen het koraal is altijd behoorlijk beschadigd....... Maar wat ik (Hetty) best een beetje eng vond was de zeer sterke stroming die er in de zee is hier op Hawaii. Er zijn maar een paar plekken waar ik me zeker voel in het water en dat zijn vaak niet de snorkel plekken. Ik had dan op dit strand ook echt Jurjens hulp nodig om op de rotsen het water uit te komen. Later op het laatste strand waren er weer schidpadden, maar nu niet alleen in het water maar ook op het zwarte strand. Ze lagen hier uit te rusten, het lijkt alleen net of ze zo aangespoeld zijn. Ze liggen dan ook net aan het randje van het water met hun hoofd op het zand. Zo van ik ben er en ga ook geen cm verder....... Jurjen heeft hier nog gesnorkeld in het best koude water en super veel schildpadden gezien!

De tweede en derde dag op Big Island waren de dagen dat we lava zouden gaan zien. Hiervoor moesten we naar het Volcano National park rijden. Dit is het park waar alle vulkanen liggen en waar een heleboel lava ligt. Er is in 1983 een grote uitbarsting van een vulkaan geweest en deze vloeit nog steeds lava stromen uit naar de zee. Alleen wat de Lonely Planet niet vertelt is dat er in 2008 een andere uitbasting is geweest en de stromen lava van 1983 blokkeerd, waardoor er wel lava onderstromen zijn maar niet meer voor ons te zien en als het voor ons te zien is dan moet de bovenste droge laag openbarsten, waardoor de rode gloeiende lava te zien is. We hebben heel erg ons best gedaan om er iets van te zien, maar helaas was het niet voor ons weggelegd. Of we hadden heel veel geld voor prive gidsen neer moeten leggen die precies weten hoe je in het donker over de oude lava moet lopen zonder dat je gevaar loopt op botbreuken en andere ongelukken. Wel hebben we in een oude krater gelopen en hebben we de rode gloed uit een krater gezien bij zonsondergang. Dit was beide erg mooi. 's Avonds hebben we ons tentje opgezet op Spencer beach! Erg leuke strand kampeerplaats. Ons tentje stond dan ook pal aan zee en 's morgens hadden we dan ook uitzicht op walvissen en een mooie zonsopgang.

Toch een beetje teleurgesteld (omdat we geen lava hadden gezien) zijn we de laatste dag op Big Island op walvissen jacht geweest! Niet wat je misschien denkt, maar gewoon opzoek naar een plek waar we goed walvissen kunnen spotten. Dat is ons gelukt, we hebben op meerdere plekken walvissen zien springen en spuiten en spelen met de staartvin. Het is hier trouwens de Humpbeck wahle. Hij is ongeveer net zo groot als de Southernright wahle in Argentinië. Dit was weer iets waar we uren naar hebben gekeken en waar we weer heel veel foto's van hebben gemaakt!!! Dit was ook de dag dat we met het vliegtuig naar Oahu zijn gegaan om hier vijf dagen door te brengen en dit eiland goed te bekijken. Toen we 's avonds aan kwamen bij ons hostel in Waikiki, hadden we het geluk dat we het zonneschijntje van Honolulu ons ging inchecken. Wat een ongelooflijk chagrijnige man! En dan ook nog eens zonder tanden....... Dat hij daar mocht werken was ons een raadsel. Maar na een langdurige incheck procedure, kwamen we op onze kamer en wat bleek, waren alle bedden in gebruik! Maar gelukkig hadden we ons zonneschijntje die ons kwam verlossen en na veel gedoe konden we in een andere kamer terecht!

De eerste dag op Oahu, op Waikiki beach was heerlijk. We hebben lekker op het strand gelegen, daarna wat rond gestruind over de boulevard van Waikiki en 's avonds lekker wat gedronken met mensen uit ons hostel.Toen we wakker werden zagen we dat het donkere wolken waren en dat de zon zich verstopt had. Als je naar Hawaii gaat, heb je maar een wens en dat is een beetje zon! Dat ging dus niet door, maar gelukkig hadden we een auto gehuurd voor drie dagen. Om 11 uur konden we de auto ophalen en we kregen een heerlijke Dodge Calibur mee! Heerlijk groot! Dit eiland is duidelijk een stuk kleiner dan Big Island. In een paar uur hadden we het eiland aan de noordkant, oost- en zuidkant helemaal gezien. We hebben wat mooie stranden gezien en vooral de Winward kust in het oosten was erg mooi, omdat daar hele mooie tropisch begroeide bergen zijn die naast de zee liggen. Je rijdt als het ware tussen de groene bergen en de azuur blauwe zee in. Vanwege de enorme hoeveelheden regen die naar beneden kwamen hadden we besloten dat we maar in de auto gingen slapen op een beach park aan de oostkust. Na het eten reden we naar het park toe, bleek dat hij al gesloten was. Toen moesten we uit nood maar weer slapen in een hostel in Honolulu!!

De derde dag op Oahu hadden we weer pech met het weer. Het regende nog meer dan de dag ervoor! We zijn toen maar begonnen met het verkennen van de westkust. Dit is de plek waar veel native Hawaiianen leven. Deze mensen vinden de Honolulu, amerikaanse beach vibe niet zo leuk en zetten zich daar tegen af. Hier zeggen de Amerikanen over de native Hawaiianen dat ze de 'white' people niet leuk vinden. Maar dat is natuurlijk onzin. Het is hier wel qua architectuur een beetje minder, maar het noordelijkste puntje van de kust is super gaaf met zeer hoge golven en enorme stromingen in het water dat hele mooie effecten geeft. Wat ook wat minder aantrekkelijk is aan deze kust, maar ook in veel beach parken op heel Oahu, is dat er veel zwervende en dakloze mensen zijn en die slaan hun tentje op in een beach park, waar wij dan weer een dure vergunning voor moeten kopen om een nachtje te kunnen kamperen. Wij besloten die dag op tijd een kampeerplek te zoeken en die hebben we dan ook gevonden op een prive camping met 24 uur bewaking (dat is wel nodig met al die zwervers en ander gespuis....). We ons tentje opgezet, maar we hebben in de auto geslapen vanwege het slechte weer, erg knus!

De volgende dag was het een stuk beter met het weer. De regen was weg en we konden op het strand liggen. Dat hebben we dan ook lekker gedaan, maar eerst hebben we nog wat foto's gemaakt van de stranden langs de kust, want ja dat ziet er met zonneschijn net even iets anders uit......! En 's avonds hebben we heerlijk weer in ons tentje kunnen slapen...

Helaas hebben we geen schildpadden en walvissen meer gezien, dat is wel jammer, maar Oahu is verder ook een erg mooi eiland, mooie bergen, mooie kusten en stranden.

Nu gaan we naar Japan waar we met een bullettrain (die wel meer dan 300 km per uur gaat) het land verkennen. We zullen beginnen in Kyoto, we doen wat tripjes her en der in het landen eindigen in Tokyo.

Om goed af te sluiten hebben we een raadsel voor de puzzelaars onder jullie. Wij vertrekken donderdag 10 februari om 9 uur vanuit Hawaii naar Tokyo. De vlucht duurt negen uur, hoe laat zijn we dan in Tokyo? We kijken uit naar jullie antwoorden. Succes!!!

Mahalo (bedankt) en see you in Japan!

tanno, gerda en milan

Wat een te gekke reis zijn jullie aan het maken zeg!
Zometeen naar Tokyo, leuk hoor! Vergeet niet naar de buurt te gaan waar die verkleede meisjes lopen, erg leuk om te zien!
dikke kus ons

Albert

uit mijn hoofd, uurtje of 12 gok ik.. Lookin goodd da picas und stories! In holland alles bon! Lekker werken voornamelijk! Bevalt ook goed hoor:-)

Mennega

Ik ga voor 13:00 uur!
Leuk om de reizen en avonturen weer te lezen!

Jack en Francine

Hai Hetty!!!! Wat leuk om weer een verhaal te krijgen. Hier in Amsterdam is het weer nat en koud en grijs, dus geniet maar van het prachtige eiland! Heb het goed samen!!!! Liefs, ook van Jack, van Francine

Mennega

Het valt mij op dat jij (jurjen) steeds minder te zien bent op de foto's! En wanneer jij er wel op staat dat het in de verte is.....

Beetje te bol geworden?

Nathalie

Euh... 5 Pm?

Leuk, dat jullie de trein ingaan om zo Japan te zien.
Ook tijdens Rush Hour? Lijkt mij een leuke ervaring voor jullie. Dat wil ik wel zien op een filmpje... Hoe jullie de trein worden in gedrukt.

XD

Top pa

voor een leuke prijs (een hoela dame) hier de oplossing: 5 uur tijdsverschil,met de zon mee dus rest 4 uur dus om 13.00 uur.(ook een hoeladame voor Menninga dus!!)
Blijf gezond!

Gijs en Sietske

Wat een mooi verhaal en zeker de foto´s. Helaas hebben wij die schildpadden dit jaar gemist. Volgende keer voor ons. Geniet lekker van Japan, want voor dat je het weet heb je net als ons nog maar 2 weken te gaan...

Gr van deze 2 bijna ex-wereldreizigers

PS. Als de vlucht 9 uur duurt, dan komen jullie 9 uur na vertrek daar aan. Als dat niet klopt, dan weten wij het ook niet meer.
PS2. Vergeet de tijdzone niet.... (niet dat dat iets verandert in tijd, maar wel in de dag)

alphons

Volgens mij is dat 9 uur een dag vroeger,of niet.

Natalie Heevel

Hey Toppie! Zie ik het nou goed heb jij je haar geblondeerd? You Fashion Babe! Ik zeg: geen lava meer nodig :-) Geniet ervan en bestel lekker veel sushi in Japan. Kus! Nat

Mini

een beetje een late reactie maar volgens mij waren jullie 8 uur in Tokyo. Veel plezier en een goede reis?

Gijs & Sietske

Ha medereizigers,
Gaaf dat jullie The Gibbon Experience ook willen doen. Wij hebben de waterfall gedaan. Deze gaat verder de jungle in en is iets meer hiken (ongeveer 3uur per dag), maar dit is echt niet zwaar. Bij deze slaap je ook 2 dagen in een verschillende boomhut (wat ons leuker leek). Hierdoor zie je ook meer van de jungle dus. Wij waren uiteindelijk dan ook blij dat we voor deze hadden gekozen. Het filmpje op onze site is dus van de Waterfall!!!
De Classic is minder lang hiken, maar daardoor blijf je meer in hetzelfde gebied zitten en slaap je 2 dagen in dezelfde boomhut.
De Spa die kennen we niet. Nooit van gehoord, dus hier kunnen we niks over zeggen.
Maar het is ook afhankelijk van welke dag je het wilt doen. De ene gaat op oneven dagen en de andere op even dagen. Wij hebben toen een dag daar in het dode stadje moeten verblijven, maar dit vonden we wel de moeite waard. Wij hadden niks van tevoren gereserveerd en zijn daar gewoon naar het kantoortje gegaan.
Het was een duur tripje (200 euro pp), maar wel zeker DE MOEITE WAARD!!!!!
Veel succes met regelen en de rest van jullie reis. Wij blijven jullie volgen.
Wij reizen morgen terug naar Santiago en vliegen overmorgen naar Londen en dan zaterdag de 26e weer terug naar ons koude kikkerlandje.... Helaas zit onze reis er dan dus op. Maar ja, genoeg ideeen voor een volgende trip :)
HAVE FUN en keep in touch,
Gijs en Sietske