Jurjen en Hetty's reis om de wereld!

Leven in Centraal Amerika!

'Normaal vertrekken we om negen uur, maar vandaag om half tien'. Welkom, we zijn aangekomen op Brakzand! Je zal denken, Brakzand? Waar hangen zij nu uit? In niets anders dan Nicaragua! Brakzand is de naam van het schip dat ons naar Isla de Ometepe zal brengen. Sommige lezers zullen wellicht herinneringen aan dit schip hebben wanneer zij, in een ver verleden, wel eens naar een van de wadden eilanden zijn gevaren! Dit schip is namelijk in 1986 aangeboden door de V.V.V. van Schiermonnikoog en vaart tegenwoordig op het Lago de Nicaragua!

Terug naar Isla de Ometeppe. Dit is een eiland waar de tijd heeft stilgestaan. Op dit eiland hebben ze echter al wel vele motoren en het mooie daarvan is is dat je ze mag huren zonder rijbewijs. We hebben het eiland verkend op de motor voor twee dagen. Je hebt al je zintuigen nodig om veilig over het eiland heen te rijden. Er is dan weinig verkeer op het eiland, je moet wel uit kijken voor paarden, varkens, koeien en auto's zonder licht!!!!! Ook de wegen kunnen wel eens wat hobbels hebben, en kuilen......... Ook weten ze hier in Centraal Amerika hoe je alles tranquillo moet doen. Als je in je hostel de enige klant bent kan het toch zomaar zijn dat je een uur op je eten moet wachten, het zal er eens druk zijn..............

Terug naar de bus. Ook voor de bus kan het wel eens wachten zijn. In Nederland klagen we al als de bus drie minuten te laat is. Hier hebben ze een 'ongeveer' tijd en als de bus er is kan het maar zo zijn dat je een half uur tot uur in de bus moet wachten tot hij eindelijk vertrekt, want ja de bus moet natuurlijk wel vol zijn. En met vol bedoel ik niet alleen de zitplaatsen bezet...... Geen nood je hoeft je niet te vervelen terwijl je wacht want iedereen van de markt komt in de bus om je wat te verkopen. Van lekkere nootjes en drinken tot hangmatten en horloges!!!!

Als je een jaar op reis bent kun je natuurlijk niet altijd mooi weer hebben, maar dat we weg zouden regenen hadden we ook niet verwacht. Dat gebeurde nl voor we naar Nicaragua gingen in Costa Rica. Met een beetje regen kun je nog wel wat ondernemen, maar met deze regen regende je helemaal weg en het is gewoon niet leuk, daarvoor waren we niet in Centraal Amerika!!!!!

We hebben nog wel wat dieren gezien tijdens een natte wandeling door de jungle aan de Caribische zee. Je kon snorkelen en hiken tegelijk! We hebben slangen, vogelspinnen, fel groene kikkers, (gebeten door grote mieren), brulapen, luiaard apen en nog veel meer gezien.

In Nicaragua heb we eindelijk schildpadden gezien. Het was heel bijzonder om die grote beesten op het strand te zien kruipen en hun eieren te zien leggen. Een schildpad legt tussen de 80 en 120 eieren in een nest. Er komen duizenden schildpadden per seizoen hun eieren leggen. Dat lijkt veel en om dat ze met uitsterven bedreigt worden lijkt dat vreemd. Maar je moet het volgende bedenken dat schildpadden nog maar een paar plekken in de wereld hebben om hun eieren te leggen en dat er van elke 1000 eieren er maar een schildpad volwassen wordt......... Ook hebben we een steentje bijgedragen om de kansen wat te vergroten. De avond dat wij er waren was er een nest jonge schildpadden die uitgezet konden worden in de zee. Want hier ligt nu net het probleem voor de schildpadden. Omdat er een groot verschil in eb en vloed is in de pacific oceaan moet de schildpad een heel eind het strand op lopen om te zorgen dat de eieren niet weggespoeld worden door de zee. En als de jongen dan uit gekropen zijn moeten ze een heel eind naar de zee lopen wat hun blootstelt aan een heleboel roofdieren, zoals vogels, krabben enz. Door ze wat dichter bij de zee uit te zetten en ze te begeleiden naar het water is de kans dat ze het overleven groter, maar in het water wachten de volgende roofdieren.

Na Nicaragua zijn we naar El Salvador gegaan om een paar dagen te surfen en aan het strand te liggen, erg lekker. Daarna doorgetrokken naar Guatemala. Hier was het in het westen weer best fris om dat het weer op hoogte is (niet zo hoog als Bolivia, maar toch). Ook hier heb je net als in Bolivia traditioneel geklede mensen en veel Maya cultuur. Erg leuk ook weer om te zien. We zijn naar Tikal geweest, dit zijn Maya tempels en piramides uit hun beschavingen lang geleden. We waren hier meer van onder de indruk dan van Machu Picchu in Peru. Machu Picchu is mooi vanwege de ligging, maar Tikal is mooi vanwege de imposante bouwwerken en de ligging midden in de jungle en het is veel groter dan Machu Picchu. Nu zijn we in Livingston, dat is een dorpje in de jungle aan de Caribische kust van Guatemala, hier heb je niet alleen de Indiaanse bevolking maar ook de Garifuna beschaving (rasta mannen). Hierna vertrekken we naar Honduras om daar tussen kerst en oud & nieuw onze PADI te gaan halen. Hier zullen we dan ook beide feesten vieren om op 2 januari naar Belize te vertrekken.

Verder zijn we nog in vele koloniale stadjes, een erg blauw meer omgeven door vulkanen, actieve vulkanen, een vulkanisch meer, hotsprings en nog meer strand geweest! En in prachtig Semuc Champey! En in de hele vervelende shuttlebusjes! En in de leukere 'chicken' bus! En bij de kapper! En heel vaak uit eten....

Nu komen we net uit de hangmat en na het lezen van buienradarpuntnl hebben wij weer geconcludeerd dat we niet mogen klagen. Het strand en die 'tranquilo' cultuur bevalt ons wel! Op naar meer strand!

We hopen dat jullie weer even zoet zijn met dit verhaal!

Groetjes en XXX ONS.

Gerard

Hallo Allebei,
Wat zijn het geweldige verhalen die jullie schrijven. We lezen ze graag en eigenlijk ben ik best wel een beetje jaloers op jullie avontuur. Geniet van jullie reis en houd ons op de hoogte.
Liefs,
Bernardi en Gerard.

Mini & Paul

Hallo Allebei,

We genieten weer van een ander werelddeel en van het verhaal en de foto's.
Hele fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling.

Groetjes Mini & Paul

G-Team

Hallo allebei, wij wensen jullie ook een fijne kerst-tijd en een heel avontuurlijk 2011! Je kunt het natuurlijk ook over "feestdagen" hebben, maar volgens ons hebben jullie elke dag een feestdag! Groetjes van Gerrit en Gerry.

tanno gerda en milan

Lieve reizigers
Wat een vet gevoel he om met een kerstmuts op de foto te gaan terwijl je in je zwemkleding bent!!!!
Jullie ook een heel goed 2011 gewenst en dat jullie nog maar veel mooie dingen mogen zien op reis maar dat komt vast wel goed!!!
dikke kus ons

Frank Bolhuis

Curre en Hetty,

Heerlijk die zon, strand en tranquilo cultuur. Dat is net wat voor mij na een drukke periode die afstuderen heet. Na een paar maanden ploeteren is het dan eindelijk gelukt en ben ik afgestudeerd. Nu even rustig aan en kijken of ik ook z'on geweldige reis kan maken.

Groetjes,

Bollie

Mennega

Poko poko?
Heerlijk om weer te lezen en doet me terug gaan na twee weken geleden toen ik nog lekker in Ecuador zat.
Ik vertel je de verhalen wel, eerst maar weer van jullie verhalen genieten de komende maanden.

peter storm

niets geeft Nederland of Ameland weg

peter storm

de brakzand ie gekocht door de gemeente , Altaqracia . de burgemeester van die tijd en een Groningse boer!!!!! die daar woon(de) , hebben die boot gekocht. Uit de financiële middelen van de gemeente Altaqracia. Zelf de overtocht die de gemeente niet meer kon betalen , is betaalt door een andere particulieren organisatie .... en beslist niet een Nederlandse overheid instelling . Ik en de mede opvarende die het schip naar Nicaraqua hebben overgevaren zijn niet betaalt door een Nederlandse instantie!!!!! We moesten ons zelf verzekeren voor die risico volle oversteek. denkt u nu werkelijk dat Nederland zo iets doet, als het geld kost . Eerst iets goed onder zoeken voor dat het openbaar wordt gezet