Jurjen en Hetty's reis om de wereld!

De Pantanal

Zo, vandaag zijn we met de busaangekomen in Buenos Aires! Na een aantal busritten in Brazilie was deze Argentijnse busrit een feestje, wat een beenruimte, stoelver naar achteren zelfs eten en bier in de bus! Kon minder hebben we de afgelopen weken gemerkt in Brazilie (al vonden we deze bussen plaatselijk ook prima, maar in Argentinie begrijpen ze tnet iets beter met de bus). Twee dagen geleden zijn we vertrokken uit de Pantanal (5 uur in de bus) naar Campo Grande en na een nachtbusrit van 15 uur, waaronder een ijskoude stadsbus waarmee we iedere braziliaan die naar zijn werk ging oppikten (ook wel leuk voor een keer!) kwamen we aan in Foz do Iguacu, zijn we de grens met Argentinie over gesprongen en vervolgens de volgende busBuenos Aires gepakt (19 uur)! Voordat we dat deden hebben we eerst onze eerste argentijnse steak naar binnen gewerkt. Hier hadden we na vier dagen rijst en bonen ook wel zin in! Waarom alleen rijst en bonen de afgelopen dagen? De reden is dat wekampeerden inde Pantanal, het grootste drasland ter wereld waar deze gerechten op het hoofdmenu stonden en er verder weinig anders voor handen is! Ook wel kip, al hing iedereen boven de pot wanneer ze dit haddengenuttigd, dus hebben we een paar dagen geleefd als vegetarier!

Zoals gezegd waren we in de Pantanal voor een tour van 4 dagen en 3 nachten! We kampeerden hier in een kamp waar de slaapkeuze bestond uit hangmatten of een tent. De eerste nacht hebben we gekozen voor een hangmat. Hierdoor was Jurjen de tweede dag volledig gebroken, niet alleen vanwege het slapen in een hangmat, maar ook door een snurkende medehangmatter, die het geluid maakte wat leek op een kruising tussen een kettingzaag en een intercity, wat een geluid!!! Vanaf nacht twee hebben we dus maar heerlijk in een tent gelegen.

De dagen in de Pantanal stonden we altijd op rond een uurtje of 06.15 / 06.30 uur, keken naar de zonsopkomst en aten wat ontbijt (lees: watermeloen, ananas en cake!). Daarna begon de dag! Iedere dag bestond uit een programma samengesteld door onze gids die in dit gebied is geboren en getogen (onze gids was nog nooit buiten de provincie geweest, sprak goed engels en sliep in een tent want hij hield niet van een gewoon bed, heerlijk toch!). Wat hebben we al deze dagen gedaan. Een jeepsafari: met onze groep achterin de jeep kregen we in een ochtend uitleg over hoe de Pantanal werkt, wanneer en hoe de rivierenoverstromen gedurende de natte maanden en kregen we veel dieren te zien! En vooral; heel veel kaaimannen! Toen we de Pantanal inreden en er lag ergens een kaaiman riep iedereen: 'Kijk, een kaaiman'! Maar nadat je er een stuk of 400 hebt gezien is dat gevoel redelijk gedaald, maar toch blijven het prachtige dieren. Ze zijn trouwens eerder bang zijn voor ons dan dat wij voor hen hoeven te zijn! In vergelijking met de krokodil zijn ze ook een stuk kleiner.Naar schatting leven er tussen de 10 en 35 miljoen kaaimannen in de Pantanal! De mensen die er wonen mogen er op jagen en ze eten, de touristen niet. In de middag hebben we een wandeltocht gemaakt, door het moeras gegaan en helaas geen anaconda gezien (kans is ook maar 3%)... Aansluiten was het donker geworden en hebben we een nighttour gedaan op de jeep. Leuk om alle kaaimannen te zien liggen in het donker, als je op ze schijnt met licht zie je allemaal rode oogjes liggen! Ook hebben we nog een grote vogelspin (gelukkig vanaf de jeep..) gezien die hier in de bomen leven!!!

De volgende dag hebben we een tour gedaan over de rivier. Met zes man en onze gids in een bootje hebben we weer erg veel dieren gezien. In de middag stond de mooiste activiteit op het programma: Piranha vissen!!! Dit keer met vier man met de boot de rivier op, bamboehengel in de aanslag en vissen maar! Er leven hier erg veel pyranha's en dat was te merken. De een na de ander werd uit het water getrokken. De mannen mochten de piranha's zelf van de haak en zijn levenontdoen, vingers in de kiewen en een mes in het hoofd..... Onze australische medevisser lette even niet op en werd door El Piranha gebeten, en dat bloed als een rund kunnen wij melden! Daarna hebben we de piranha's schoongemaakt en 's avonds bij het eten zijn ze geserveerd! Best lekker, als zit er erg weinig vlees aan.

De laatste dag stond er eenrit per paard op het programma. Een erg leuke ervaring door de Pantanal enhaar moerassen!Deze ochtend weer erg mooie vogels gespot!In de middag (woensdag)hebben we afscheid genomen van de Pantanal enzijn we begonnen met onze busrit naar Buenos Aires waar we nu dus zijn aangekomen (vrijdag)!!!

Zondag naar een wedstrijd van River Plate,op bezoek bij (oud)dorpsgenoot MarkSarfoen voor de rest gaan zullen we zien wat deze mega stad ons gaat brengen, wij hebben er zin in!!! En ook vooral in die steaks die ze hier kloar maken!!!!!!!

X

Anne-Cecile

Nog maar net aan jullie reis begonnen en al zoveel gezien en gedaan! Heerlijk! Geniet! Hebben jullie in Foz ook nog even de prachtige watervallen gezien?
Liefs, Anne-Cecile

Benny

He vrienden, Wat een fantyastische reis is dit nu al. Ik hoop dat ie zich op deze manier voort blijft zetten. Kom zelf net terug van mallorca en heb daar foto´s van het uitzicht genomen haha. Valt een beetje in het niet! Zet hem op en we blijven jullie volgen. Groet´n uut grunn

Mennega

En weer een verhaal waar we jaloers op kunnen zijn. En de River Plate wedstrijd! Hoor graag hoe dat geweest is aangezien die Argentijnen er verhit zijn. Blijf mooie foto's maken!

Bertho & Truus

Wat een belevenissen! Mooi verhaal en schitterende foto's! Ben er vannacht nog even m'n bed voor uitgekomen...Nu wens ik Jurjen een goed "uiteinde" en een super 28e verjaardag in Buenos Aires op 8/8! Wij zullen heeeeeel hard voor je zingen! Dikke kussen voor jullie 2. XXB&T

Isabel en Lex

Wat een gave reis hebben jullie tot nu toe. We zijn jaloers op jullie hoor! Leuk om het zo te kunnen volgen met jullie verhalen en foto's. Jurjen alvast gefeliciteerd met je verjaardag en veel plezier bij River Plate. Wij mogen zondag tegen Ajax!

Groet!

Diederik

Mooi hoor allemaal! Ter informatie, ik heb gister 4 voorntjes gevangen van minstens 10 cm lang, maar jullie piranha's zijn ook wel leuk hoor. Groeten aan Mark en Curre alvast een feliz aniversário!

Fietje, Theo, Lydia en Claude

van harte gefeliciteerd met je verjaardag !! We volgen jullie reisverslag met spanning ! Voorzichtig verder, we horen net dat het in Bolivia dik donderen is met oproer van de vakbonden. Gingen jullie daar nog naar toe ?
Liefs van ons allemaal,

Marco&Lianne

Heeey Toplul!!!! & vriendin!

Lang geleden maar ongelooflijk, wat ben je weer een mooie reis aan t maken! We zien dat je wijselijk hebt besloten om dit keer niet zelf een auto te kopen die het na 500 m begeeft!!! ; )
Wij zijn namelijk niet in de buurt om je een lift te geven!!
Is Gauke ook mee?????????

Heel veel plezier, geniet er ontzettend van!
p.s Gaan jullie ook nog naar Costa Rica?? Wij gaan daar in januari naar toe, anders kunnen we samen biertje drinken!!

Annemike en Jos

Geweldige verhalen en ervaringen, prachtige foto's!
Wij vertrekken nu op vakantie (3 weken Frankrijk), maar willen Jurjen natuurlijk eerst van harte feliciteren met z'n verjaardag, neem er één op je gezondheid! Hetty, ook alvast gefeliciteerd met je 30e!
Liefs,

Jan en Mama

Gefeliciteerd met je verjaardag Jurjen. Geweldig dat je op deze manier je verjaardag kunt vieren. Wij zijn erbij!

Nynke & Guy

Hoera, hoera, hoera! Jurjen is jarig! Van harte gefeliciteerd met je 28e! Een hele fijne dag gewenst en hopelijk geen rijst en bonen als verjaardagsmaal maar een argentijnse steak... :) Have Fun! Liefs, xxx

dennis en franka

heey jur en hettie
wat een mooie verhalen allemaal! en wat een verschil met ons saaie nederland;)
jurjen van harte gefeliciteerd met je verjaardag maak er een mooie dag van!!
liefs dennis en franka

Arie en Irene

Jurjen van harte proficiat met jouw verjaardag en Hetty ook.Wij drinken hier wel een borrel PROOST.
Piranha"s vangen is een hele belevenis,heb het zelf in Ecuador gedaan.
Hebben jullie nog een kaak meegekregen,kun je pas echt voelen hoe scherp die tanden zijn!!!
Hetty alvast proficiat met jouw 30ste verjaardag.
Groetjes en nog heel veel plezier

Wietske

Beste Jurjen en Hetty,
Jurjen Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag in deze bijzondere omgeving.
Wat hebben jullie al veel gezien in deze paar weken, erg leuk om dit op afstand mee te beleven.
Geniet er van en we blijven jullie volgen.
h.Groet, Wietze en Wietske.

Johan en Hermien

Allereerst willen we Jurjen van harte feliciteren!Cadeaus heeft hij niet nodig!!Het feit,dat je zoveel moois ziet,zijn de cadeaus voor heel je leven!
Blijf genieten!
kus van ons allen.

Albert&Cindy

He toppers!!
Alles bueno zo te horen!!
Heerenveen heeft met 3-1 verloren afgelopen weekend.. Balen he! ;-) Verder was het vandaag zonnig hier, met Rikkert mijn bed geverfd, enne de auto gewassen! Morgen met de dames een wedstrijd in Duitsland spelen! Spannend he??
X

G-Team

We lezen nu even alles op een camping in Pyhajarvi boven de poolcirkel,100 km van de grens met Rusland,dus dat wordt een iets verdere groet.Jurjen gefeliciteerd met je verjaardag en Hetty ook! Kun je nog blindelings opnoemen waar je nu allemaal al geweest bent? Het ziet er erg mooi uit.En met rijst en bonen is niks mis!!

Marije Schuijtemaker

Hoi lieve Hetty (en Jurien),
Even rustig de tijd genomen om al jullie verhalen te lezen. Heel veel plezier, dat gaat wel lukken zo te zien. Grappig dat jullie in Copacobana zijn geweest. Wij hebben 17dgn gewandeld in de Pyreneeen en kwamen uit bij de middellandse zee en hadden het de hele tijd over het Copacobana gevoel. Zon, strand, zee gevoel, na het wandelen hebben we daar extra van genoten...... ps Ik begin een buikje te krijgen en niet van het eten, hi hi. Heel bijzonder.
Liefs Marije

Nynke & Guy

Hoera! Hetty is 30 jaar! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Zo'n mijlpaal en dan aan de andere kant van de wereld! Maak er een mooi jaar van, dat gaat zeker lukken met alles wat jullie nog voor de boeg hebben... Veel liefs, xxx

Diederik

Er is er 1 jarig hoera hoera, dat kun je niet zien maar dat is zij......!! Van harte!! X Diederik

Jessica

Gefeliciteerd! En met terugwerkende kracht Jurjen ook. Wat een geweldige verhalen. Ik geniet van jullie avontuur.
Fijne tijd en blijf lekker vaak schrijven.

Liefs Jessica
(En Robbert, Vera en Rinno)

bertho&truus

Lieve Hetty, heeeeeel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!!! Een nieuw decennium! Wat heelijk om dat te vieren in Buenos Aires! Geniet ervan! XXB&T

benny en nadia, edzard,dennis,inge,gerard en nadja

hetty gefeliciteerd laiverd!!!!!! dikke kus ons!!!

chantal

Hetty!! Lang zal je leven, hiep hiep hoera!! En ook voor Jurjen nog!! Ik heb mijn verjaardag in Rome gevierd. Heb daar weer 2 super weken gehad, maar blijf toch jaloers op jullie, want ieder verhaal klinkt weer geweldig, behalve al die enge beesten dan, ha ha.!! XX

dienco tina

hoi jurjen en hetty ik heb jullie verslag gelezen van jullie belevenissen in brasilie en argentinie ik begrijp nu wel waarom jullie dit als een uitdaging zien om dit allemaal te mogen meemaken geniet ervan,wij zullen jullie verslagen blijven lezen en niet te vergeten de foto,s nog veel plezier. dienco tina

Jolanda

Hai Hetty en Jurjen,

Heb je een fijne verjaardag gehad Hetty?
Hier is het "normale" leventje weer een beetje begonnen met rustig aan de klas inrichten en planningen maken... BAH.
Maar gelukkig denk ik elke dag aan jullie door die heerlijke geur bij mij beneden in de box tussen jullie spulletjes ;)
Vergeet niet te genieten he!
Liefs Jo

Wouter en Sandra

Dag Pantanalvrinden!

Even zoeken, maar nu toch jullie blog gevonden. Leuk hoor! Wij zijn net terug en weer aan het voorbereiden op het normale leven. Ik 'mag' woensdag weer aan de slag, Sandra volgende week.

Wij zijn na Pantanal naar Bonito geweest, wat erg mooi (en koud) was. Vervolgens naar Rio en als afsluiter naar Ilha Grande. De tas was na 2 weken terecht en in bezit dus uiteindelijk was het een erg mooie vakantie.

We vonden jullie gezelschap erg gezellig in Pantanal en wensen jullie nog een behouden en geweldig vervolg van de reis!

Groetjes Sandra en Wouter

de Knoest

Jezus jongens!
Goed geregeld dit!! Ben zo jaloers en blij voor jullie! De "essence of life" wat mij betreft!
Kan niet wachten om zelf die kant op te gaan. Foto's zijn filmachtig en leuk om jullie te zien. Toch gewoon doen, ben trots! Kan niet wachten op de rest van de verhalen komend jaar, gaat een mooie verzameling worden. En ik weet wel wat Toppie gaat doen als die terug is... 3 jaar foto's plakken. Ik weet niet hoeveel fotoruimte jullie hebben en of ik dat zelf kan zien. Zal even kijken en als de tijd daar is sponsor ik wat nieuwe fotoruimte. Niet omdat ik jullie nou zo mag, maar omdat ik "mee wil" met de avonturen! :)

Groetjes en heel veel plz samen!!

Knoester