Jurjen en Hetty's reis om de wereld!

Rio, Ilha Grande & Foz do Iguacu

Oi!

Daar zijn we weer, nu vanuit Foz do Iguazu. De afgelopen 10 dagen erg veel leuke dingen gedaan!

De laatste dag in Rio hebben we de Pao de Acurar (suger loaf) bezocht. Een van de bergen die Rio siert en vandaaruit heb je fantastisch uitzicht over de Copacabana en de rest van deze prachtige stad! Het enige nadeel; je moet met een gondel vanaf de grond naar de eerste berg, en dan met een gondel naar de tweede berg.... Hoogtevrees Jurjen kwam wit uit de 2e gondel gestapt, maar heb genoten van het uitzicht, al was ik blij toen ik weer met 2 voetjes op de grond stond!!! Hier hebben we ook voor het eerst aapjes gespot (weer eens wat anders dan in de Apeheul!). 's middags heerlijk op Ipanema beach gezeten, Acai (heerlijk braziliaans drankie) gedronken en zonsondergang gezien! Erg mooi! 's Avonds geBBQ met de hostelbewoners! En daar eindigde onze trip in Rio.

De volgende dag zijn we op weg gegaan naar de volgnde bestemming, Ilha Grande! Een oud piraten en gevangenis eiland zo'n 3 uur ten zuiden van Rio aan de Costa Verde! Met de Ferry en onze reisgenoot Tam uit Australie zijn we naar het eilandje gegaan. Amper een stap op het eiland gezet en Hetty was verliefd op dit autoloze eiland. Prachtige stranden, water, jungle, bergen en mensen.Wij verbleven in Hostel Holandes in een klein hutje in de jungle, erg mooi! Iedere dag gewandeld over het eiland van strand naar strand, over heuvelachtige smalle paden en heel veel jungle! Ook hier zijn we weer apen tegengekomen die heerlijk in de bomen hangen! Dit eiland beschikt over veel moois, zo ook een waterval waar we nog naar toe zijn gewandeld. Al stelde dit weinig voor als we daar nu op terugkijken, maar daarover zo meer! Ilha Grande beschikt zoals gezegd over prachtige witte stranden, maar ook over een ander strand: Black Beach! Dit strand is gewoon zwart, kan er niks anders van maken. Als je in het zand wroet vind je alleen maar korrels zwart strand, weer ens wat anders!Ook hebben we op dit eiland nog een erg leukeboottocht gemaakt en hebben lekker liggen snorkelen in helder water!

Na vijf nachten (iets meer dan gepland, maar ja, t is nou eenmaal een prachtig eiland) hebben we koers gezet richting Foz do Iguacu. Hier heeft moeder natuur iets aangelegd dat wij nog niet eerder hadden gezien: de Iguazu Falls!!! Deze watervallen (tussen de 270 en 300 stuks) vormen het grootste complex aan watervallen in Zuid-Amerika! We kunnen heel lang praten over deze watervallen, maar eigenlijk is het niet te beschrijven, wij vonden het prachtig! Nog niet eerder zo iets moois gezien in de natuur....

Maar goed, terug naar de koers vanaf Ilha Grande naar Foz do iguacu. Wij warenmooi op tijd aangekomen met de ferry vanaf het eiland en dachten een half uur later de bus naar Sao Paulo te halen en dan door met een andere bus naar Foz do Iguazu (totale busreis: 21 uur...). Helaas was de bus al vol (reserveren kan wel, maar is lastig als je een half woord Portugees spreekt en de gemiddelde Braziliaan een kwart woord engels spreekt) dus moesten we 4 uur op het busstation wachten op de volgende bus waardoor we de aansluiting in Sao Paulo ook misten. Gelukkig hadden we nog 355 dagen over voor onze reis, dus hebben we ons in een heerljk temperatuurtje van zo'n 28 graden maar niet te druk gemaakt! In Sao Paulo aangekomen direct maar een ticket gekocht voor een busrit de volgende dag en samen met twee engelse meisjes, die ook gestrand waren, maar een hostel gezocht in Sao Paulo. De volgende dag door Sao Paulo gewandeld, maar daar zijn twee woorden voor als je er niks te zoeken hebt: niet doen! Geen leuke/mooie stad, wel veel musea en de business stad van Brazilie. Dus als je daarvanhoudt: wel doen! Aan het begin van de avond begon onze 14 uur durende bus reis vanuit Sao Paulo naar Foz do Iguacu!

Hier werden we opgehaald door de mensen van Klein Hostel die we gereserveerd hadden. Een erg leuk, klein (?!?!) hostel aan de braziliaanse kant van de watervallen! De eerste dag hebben we de braziliaanse kant van de watervallenbezocht met een nederlandse jongen die ook in het hostel verbleef. Aan de braziliaanse kant heb je het beste uitzicht op de watervallen en wij vonden het fantastisch!!!!!!!!Wat een water klettert daar ieder seconde naar beneden! De waterval op Ilha Grande stelde opeens niets meer voor.... Na drie uur watervallen bekeken te hebben hebben we de bus teruggepakt naar het hostel. De volgende dag moesten we naar Argentinie om deArgentijnse kant van de watervallen te bekijken, en hier kom je een stuk dichterbij!!! Met een busje van het hostel zijn we met vijf personen via de grensovergang (dit hebben we via een trip met het hostel gedaan, dat scheelt eenhoop gedoe en vooral tijdbij de grens want alles wordt geregeld door onze braziliaanse chauffeur!) naar Argentinie gereden. De Argentijnse kant van de watervallen waren nog indrukwekkender dan de Braziliaanse kant. Je komt erg dicht in de buurten je ziet veel meer! Daarnaast nog leuke beesten tegengekomen als apen, vogels, grappige vlinders, schildpad, eekhoorn en een soort wasberen die in grote getallen voorkomt in dit park! Bekijk de foto's; ik kan er veel over vertellen, maar ik denk dat een foto meer zegt dan een heleboel woordjes! Wij vonden het in ieder geval prachtig!!!

Nu staat de volgende busreis van 15 uur voor de deur; over twee uur vertrekken we vanaf Foz do Iguacu naar Campo Grande. Van hieruit begint zondag onze 4-daagse trip door de Pantanal, het grootste draslandschap (wetlands)ter wereld waar heeeeel veel dieren leven! Hier gaan we iedere dag om 05.30 uur opstaan, slapen in de hangmat of tent, dieren spotten (hoop op een jaguar en een krokodil) en piranja vissen!!! En met een band over de rivier Tuben, al vraag ik me af of dat wel verstandig is met bovengenoemde dieren in de buurt.... Wij vertrouwen op de gids!!!

Tot de volgende keer maar weer!!!

Ciao

Alphons

Inderdaad foto's zeggen meer dan woorden,in een woord fantastisch.!!!!!
Veel succes nog.

Mennega

Wat super om te lezen. Maakt mer erg jaloers! En geen woord gelogen over hoe mooi alles is afgaand op de foto's.

Groet

Diete

Hai Hetty en Jur,

Fantastische foto's zeg!!Die watervallen, wat een natuurgeweld, schitterend gewoon. En foto's van dat eiland deden me denken aan de omgeving van Pirates of the carribian. Je verwacht dat Johny Depp elk moment uit de bosjes kan springen, hahah.
Het ziet er geweldig uit en ik hoop dat jullie het ook geweldig hebben!!!
Ik zit hier nog steeds dik en rond te wezen, uitgerekende datum komt steeds dichter bij.....Als het zover is laat ik het weten!!!
Dikke kussen uit Borne van Pien, Jeroen en natuurlijk van mij!!!

Hedwig

Wow, wat heerlijk om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken! Zo kunnen wij ook een beetje meegenieten van jullie fantastische reis.
Have fun!

edith

tja..... prachtig! Wat een geluk om dat in het echt te mogen zien!! Geniet-ze. Groet uit Amsterdam.

diederik

Ongelovelijk! Rustig aan met de mooie foto's anders ben je over 10 jaar nog bezig met je fotoboeken! Echt te gek! Enjoy!

Spenk

Very nice!!!! Ziet er allemaal top uit!! Heeeel veel plezier. Zal de jaloersmakende verhalen en foto's in de gaten blijven houden. Gr uit Emmeleurd

nouchka

nou en daar zit ik dan op mijn balkon.haha.ben gewoon jaloers,wat een geweldige foto's en wat een mooie natuur.wat is het hier toch plat he.ziet er allemaal geweldig uit.geniet er van.hier alles ok.ik zit veel stil.haha. dikke kus noies

jampie

Hey toppers,,, jullie zien toch echt wel de mooiste plekjes van deze aardbol!!!! leuk dat er via deze maniet contact te houden is!!!! we blijven zeker mee genieten van jullie mooie foto's en verhalen!!! Heel veel plezier nog en tot een volgend bericht,,,, en deze onder onsje speciaal ff voor jur.... waddan waddan...om toch..... ( "Jur" ....Zegst "Doe" Dikke lul teeeeng Mie!!!!) Gr jampieeee !!!!!!!!!!!!!!!

Nynke Top

Wow, wow en wow!!! Wat een foto's, wat een verhalen al en wat een avontuur! Echt genieten! Liefs, Nynke en Guy

Laura Verspui

Heey Jurjen en Hetty!!

Alles goed daar aan de andere kant van de wereld?
Kwam Almer net tegen in Grun en heb jullie website gekregen...wat een mooie foto's al zeg!! en jullie zijn nog maar net weg ;-) echt super! ik geloof dat wij een mooi stukje van Argentinie gemist hebben..hihi

geniet ervan!! ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen!

xxx laura