Jurjen en Hetty's reis om de wereld!

La Paz & Sucre!

Ola amigos!!

Como estan? Apredemos un poquito Espagnol en Sucre (Bolivia) despues viajamos a Salar de Uyuni. Ahi hacemos un tour de tres dias.

Vertaling:

Hallo vriendn!!

Hoe is het met jullie? Wij hebben een beetje Spaans geleerd in Sucre daarna gaan we reizen naar Salar de Uyuni. Daar gaan we een tour van drie dagen doen.

Maar ik zal ook even vertellen wat we nog meer gedaan hebben!

Na Santiago zijn we naar La Paz (hoofdstad van Bolivia) gevlogen, het vliegveld ligt op 4200 mtr.! Dit is een stad die je overweldigd op verschillende manieren. Alles is anders dan wat we eerder allemaal gezien hebben. De kleuren, de mensen, het geluid, de geuren en het is er enorm druk met verkeer en mensen. En overal op straat zijn er markten voor alles wat je je maar kan bedenken.........We vonden het super om te zien en waren erg onder de indruk. Omdat La Paz zo hoog ligt, ons hostel ligt op 3700 mtr, moesten we het heel rustig aan doen. Je hebt namelijk snel adem te kort, dus elke trap of heuvel (en in La Paz zijn alleen maar heuvels) is enorm inspannend en als je boven bent moet je eerst bijkomen en veel water drinken.

We hebben twee tripjes gedaan in La Paz. De eerste was naar de oude stad Tiuhuanaco, dit was de hoofdstad van het Tiahuanaco rijk. De Tiahuanaco beschaving bestond van 1500 voor christus tot 1200 na christus en is dus een veel langer beschaving geweest dan de Inca´s. Deze beschaving was te vinden in een heel groot gebied in de Andes!.

De volgende dag hebben we de laagste berg in het Royal Mountain Range van de Andes bezocht. De Chacaltaya mountain. Deze berg is 5400 m hoog. We zijn vanuit La Paz met een bus over een heel smal weggetje (er kon maar beter geen tegenligger komen) naar boven gereden. De laatste 500 meter hebben we gelopen. Hier koste het dus nog meer moeite om adem te halen, maar het uitzicht was super! Daarna zijn we met de bus naar wat Moon Valley heet gereden. Dit zijn een soort van klei-achtige rotsen. Ze lijken op van die druiptaartjes die je vroeger wel eens maakte op het strand. Hier hebben we ook een wandeling gemaakt. Het was hier alleen ruim tien graden warmer dan op de top van Chaltaya, dus alle truien gingen uit!

Wat ik erg leuk vond in deze trip was dat er een ouder Belgisch stel mee was en de man van het stel zat in een rol stoel. Na een praatje met hem kwam ik er achter dat hij niet voor het eerst op reis was. Ik was namelijk nogal verbaasd over dat ze in La Paz waren ( ik kan me namelijk wat makkelijkere bestemmingen bedenken voor een rolstoel). Ze waren nl ook al in Nepal geweest en vele andere verre bestemmingen. En ze reisden precies zoals wij (niet georganiseerd). Ik vond het super cool van ze en je zag dat ze enorm genoten van het reizen!!! Dus alles kan...........

Na 4 dagen La Paz zijn we naar Sucre gereisd met een nachtbus zonder toillet en de twee stops onderweg waren niet erg fris........ We waren weer gebroken toen we aankwamen en hebben daarom eerst nog maar eens een paar uur geslapen voor we op zoek gingen naar een goede spaanscursus. We hadden al vrij snel een leuke school gevonden (Bolivian Spanisch School) en hebben voor drie dagen (6 uur per dag) een cursus geboekt. We hopen genoeg spaans te leren om ons te kunnen redden tijdens het reizen. En als we het leuk vinden doen we in Centraal Amerika nog een opfriscursus...... En we moeten het toch leren door het veel proberen te spreken!

Sucre is een mooiere stad dan La Paz. Het is hier veel rustiger en netter. Maar als je ons nu vraagt welke stad vind je leuker, denk ik dat we La Paz leuker vinden!! Sucre heeft veel mooie gebouwen uit de koloniale tijd met Spanje. Sucre is ook een van de oudste steden van Bolivia. We zijn hier ook nog een dagje in Dinosauruspark Cal Orck'o geweest. Dit park telt de langste serie dinosaurusvoetstappen ter wereld. In Cal Orck'o kan je in totaal 332 dinosaurusvoetstappen tellen, maar dan moet je wel heel goed kijken.....Deze voetstappen zijn door lava van een vulkaan goed bewaard gebleven en 14 jaar geleden ontdekt door medewerkers van de cementfabriek die daar aan het afgraven zijn.. Je moet wel goed kijken en je fantasie een beetje gebruiken...

Deze week gaan we dus naar Uyuni voor een tour over de zoutvlaktes en daarna weer naar La Paz en van daaruit naar Lake Titcaca. Dus weer genoeg avonturen voor een nieuw verhaal!!!!

Adios amigos!!!!

tanno en gerda

Dag lieve mensen,
Zo jullie hebbenw eer heel wat meegemaakt! Leuk om te lezen, allemaal erg herkenbaar!! Heel erg veel plezier bij Uyuni en zorg ervoor dat je warme kleding mee hebt, het is er namelijk superrrrrrrrrr koud!!!!
dikke kus ons

Chantal

Jeetje, naast al jullie avonturen ook nog naar school. Leuk hoor! Doet me gelijk aan mijn taalcursus italiaans denken! Hetty, ik schrijf je snel weer effies een mailtje hoor. XX

alphons

het is mijn inziens nooit verkeerd om de taal te leren, want dan kunnen ze je ook niet zo gauw bedriegen, wat mij jaren terug gebeurd is in Hongarije.
Vel succes nog.!!!!

Ton en Renske

Ik heb samen met Rens dit weekend een deel van jullie verslagen en foto's bekeken. We waren beiden onder de indruk. Wat een geweldige ervangen doen jullie daar op. GENIET ( met 100 uitropetekens) wij doen het ook van juliie verhalen.

Vrouw Kraak

Ha Toppie & Hetty,

Wat een mooie avonturen allemaal! En leuke pictures van hetty@top hahaha. Zo te horen hebben jullie je lolletjes wel daar in Koekiewoekiestan Swalililoempoe Bolo Bolo Loekiepoekie en al die andere exotische plaatsen :) echt jaloeeeeeers!!! Niet bij te houden hoeveel jullie al gezien hebben zeg... Hier is alles prima de luxe, ook de groeten van Man Kraak moet ik zeggen. Hij wordt al een beetje grijs. Trouwens nog prachtig nieuws, tegenwoordig zit ik op voetbal, positie midvoor. I love it! We houden een plekje voor Hetty vrij in het team en voor Toppie op de tribune. We hebben hippe outfits aan, en we hebben al een keer met 8-0 gewonnen (ik speelde niet meer toen maar dat terzijde haha). Geniet ervan daar!

Kusjes Vrouw Kraak

Mennega

He Jur en Hetty, weer een superverhaal en erg leuke dingen ondernomen. Dappere dodo trouwens dat gappie in die rolstoel! Doe um het niet na. Trouwens zijn jullie ornd einde november in de buurt van Ecuador?

Laat maar snel weer wat lezen!