Jurjen en Hetty's reis om de wereld!

Patagonie!!!

Lieve allemaal,

Op zit moment zitten we in Ushuaia, de meest zuidelijk stad ter wereld! Maar voordat we hier aankwamen hebben we veel gezien en gedaan!

Onze bootreis met de Navimag eindigde in Puerto Natales. Best leuk stadje. De eerste dag hebben we met het Duitse stelletje (Zwaantje en Floris) waar we mee reisden alles geregeld voor de tocht door Torres del Paine. Dit wilden we met de auto doen dus die moest geregeld worden en er moesten flink wat boodschappen gekochten worden. Het lijkt me duidelijk hoe de taakverdeling was.........

De eerste dag in Torres del Paine was meteen super. Leuke wandelingen gedaan in windkracht 10!!! En een heleboel dieren gezien zoals havik, stinkdier, guanaco (lama), struisvogel, hazen en condors maar het meest geweldige was wel dat we 5 puma's gezien hebben. Dit is erg zeldzaam omdat ze meestal alleen leven en ze jagen meestal 's nachts. We waren dus erg lucky!!! Later zagen we waarom ze daar waren. We vonden twee poten van een guanaco, maar de rest van het dier was totaal verslonden......

De tweede dag hebben we een zware wandeling gedaan naar een uitkijkpunt over de torres (punten van bergen). Zwaantje en ik zijn na 3,5 uur wandelen terug gegaan en Jurjen en Floris zijn het hele steile laatste stuk nog naar boven gegaan. Het was erg ijzig door alle sneeuw dat was gevallen. Aangekomen op het uitkijkpunt hebben ze maar 1 torres gezien, de rest was in wolken gehuld. Beetje jammer voor ze.....

Na Torres del Paine zijn we afgereisd naar El Calefate. Hier is de grote gletsjer Perito Moreno. De beelden hebben jullie misschien al gezien onder het kopje 'video's'. Maar wat was het geweldig. Je kon het ijs continu horen kraken. En soms was het geluid erg intens!!! De gletsjer is super groot en super blauw van kleur. Die kleur ontstaat doordat er sneeuw op valt en door het gewicht en de druk wordt de sneeuw ijs en omdat het heel massief ijs is krijg je die blauwe kleur. Deze gletsjer is minstens 9000 jaar oud. Maar misschien nog we veel ouder. Dit weten ze doordat er resten van dieren en mensen zijn gevonden die zo oud waren.

Hierna hebben we afscheid genomen van Zwaantje en Floris. Wij zijn naar El Chalten vertrokken waar je mooie wandelingen kan maken bij de Fitz Roy mountain. De eerste dag hebben we een wandeling gemaakt van 22 km heuveltje op en af (niet zo makkelijk als ze zeiden in de folder.....). Mooie wandeling waar we aan het einde een uitkijk hadden op een gletsjer en een meer. Maar daarna was ik zo kapot dat ik scheel keek van vermoeidheid. Dus de volgende dag moest ik verstek laten gaan en is Jurjen met een Zwitsers meisje een wandeling gaan doen naar een uitkijkpunt op de Fitz Roy. Er viel ook hier wederom door de bewolking niet veel te zien. Gelukkig klaarde de lucht 's middags op en was er fantastisch uitzicht vanaf dit punt! Gelukkig heeft Jurjen ook mooie foto's van de Fitz Roy kunnen maken toen we aankwamen en ook toen we weer weg gingen. De laatste dag hebben we samen nog een wandelingetje gedaan naar een waterval. El Chalten is een dorpje tussen de hoge bergen en het is er super stil, je hebt echt het gevoel dat je ergens in de middle of nowhere bent. Voordat we in de bus stapten klaarde de lucht volledig op en waren alle bergen prachtig te zien!!!

Toen begon onze verschrikkelijke reis naar Ushuaia! Eerst moesten we drie uur terug met de bus naar El Calafate. Dat ging prima. Toen kwamen we rond negen uur aan en moesten we wachten tot 3 uur voor onze bus naar Ushuaia. De Bus naar Ushuaia ging eerst naar Rio Gallegos. Daar moesten we weer een uur wachten om in een andere bus naar Ushuaia te gaan. Tijdens deze busrit moesten we twee keer de grens over met Chili en dat gaat niet zo makkelijk........ Dat duurt ongeveer twee uur voordat alle tassen gecontroleerd en alle paspoorten gestempeld zijn en dat vier keer........ Je gaat hier eerst Argentinië uit en krijgt een stempel, dan stapt iedereen weer in de bus voor een afstand van 10 km naar de Chileense grens, dan stapt iedereen weer uit, worden de tassen weer gescand en krijgt iedereen weer een stempel.... Plus een chagrijnige buschauffeur en geen frisse lucht in de bus met een temperatuur van 24 graden als je in je termokleding zit!!!!!!!! Om twaalf uur waren we in Ushuaia. Gelukkig gingen we met een leuke groep naar het hostel en hebben daar nog een paar biertjes gedronken voordat we werden verzocht om te gaan slapen.

Volgende dag zijn we op onderzoek uit gegaan wat te doen in Ushuaia en wat het allemaal kost..... Meteen besloten om een boottocht te doen naar een eiland met zeeleeuwen en King Comorans, pinguinachtige vogels. Deze vogels vliegen (piguins niet) en ze schijten alles onder en dat doen ze volgens mij met een luchtbuks, hihihihi!!! Erg komisch om te zien, ze bouwen namelijk van hun poep de nesten. We konden met onze kleine zeilboot erg dichtbij de zeeleeuwen komen. Zo dichtbij waren we nog nooit geweest, zelfs niet in het Dolfinarium! Heel bijzonder. Daarna leuke wandeling gemaakt op het meest zuidelijke eilandje van Argentinie (H eiland), het land daaronder is van Chili, en Rock Cormorans gespot!We hadden een erg leuke gids die veel vertelde over de vegetatie en over het oorspronkelijke volk van Ushuaia (dit betekent overigens beschermende baai). Het oorspronkelijke volk heet Yamana's en leefden naakt in deze koude omgeving. Dit kon omdat hun bouw van het lichaam enorm verschild van dat van ons. Ze hebben namelijk een grote borst holte zodat er veel lucht in kan en hun lichaamstemperatuur was 38,5 graden. Ze smeerden zich in met vet van walvissen en zaten en voornamelijk gehurkt (hun onderbenen waren ook niet goed ontwikkeld daardoor) om zich te beschermen tegen de kou. De volgende dag met de hele groep een wandeling gemaakt door het National Park Tierra del Fuego. Erg gezellig, maar niet heel bijzonder, we hebben al betere wandelingen gemaakt.

Vandaag hebben we echt iets heel cools gedaan en wel een Husky sleetocht! En niet een tocht waar je door een gids en honden wordt voortgetrokken, nee, wij waren zelf gids over de honden!!! 's Morgens hebben we les gehad in het besturen van de slee en wat voor type honden dit zijn! In de middag hebben we vervolgens een tocht gemaakt van 9 kilometer over de vlaktes en door de bossen. Erg cool als je zelf op de slee staat! Ik zat op een 2 persoons slee en Jurjen had een prive race slee voor de hele rit, NICE! Al met al een hele leuke ervaring deze Husky experience!!!

Vannacht vertrekken we naar Punta Arenas in Chili en morgennacht vliegen we direct door naar Santiago de Chili. Onze tocht zuidwaarts zit erop, de aankomende 5 maanden zullen we naar het noorden reizen totdat we uiteindelijk in Los Angeles zijn! We gaan richting de warmte, ook best lekker....

X -voor het laatst uit Argentinie....

Knoester

Jullie blijven me verbazen Hetty! Jullie zijn aardig opweg een zeer inspirerend duo te worden!! En dat alles ontsprong uit een paar dagen Miami, NICE!!!

Dikke kus!

Albert

daar sluit ik me bij aan Knoester! ciao bellas!!

Lydia en Claude

Wij staan stijf van bewondering voor alles wat jullie ondernemen, (vooral voor Hetty !!) en voor al jullie initiatieven. Ga zo door ! Wij volgen al jullie avonturen!
Gr. van onze hele familie.

Laura

heey wereldreizigers!!

klinkt goed allemaal daar...mooie herinneringen komen hier ook weer boven..ook die windkracht 10 komt me heel bekend voor ;-) gelukkig heeft Albert me gered!

luitjes, geniet ervan, maar dat gaat vast helemaal goedkomen!!! op naar de volgende avonturen!!

xxx Laura

Mennega

Super om weer wat te lezen van jullie avonturen. Blijf ons voeden met mooie verhalen!

Diete

Hi

Wat een avonturen weer!!!Wist niet dat je zo leuk kon schrijven hetty, heb bijna het gevoel alsof ik mee reis als ik die verslagen lees en vervolgens de foto's bekijk!!
Dikke kus Diete

Peter

Klinkt allemaal weer goed, mates... Gaan jullie ook nog ergens duiken waar het een beetje warmer is??

Groet'n Peter en Anna

Marije

Wat heerlijk om al jullie reisverhalen te lezen en leuk dat jullie ook filmpjes hebben opgestuurd. Hier op de Witte Olifant is alles goed, druk met de sportdagen en vooral veel duimen op mooi weer.

Enjoy!

Liefs Marije

Evelien (van uit Enschede)

Hey Hetty en Jurjen,

Ik heb vanmiddag eens even de tijd genomen om al jullie verhalen, foto's en video's te lezen en te bekijken. Wat super dat jullie dit samen allemaal mee maken, dit is echt het wachten en sparen zeker waard geweest! Nou ik blijf jullie zeker verder volgen en geniet van jullie avonturen

Liefs Evelien

Matty Janssen

Hoi Hetty en Jurjen,

zo te lezen zal ik toch terug moeten naar Zuid-Patagonië om Perito Moreno en El Chalten te zien.
Ik ben ondertussen weer terug in Montreal sinds gistermorgen (14/09). De wandeltocht in Torres del Paine was helemaal te gek. Ik heb Las Torres in de wolken, zonder wolken en in de zon gezien, gewandeld in de Valles Frances met zijwaartse sneeuw en de Grey Glacier gezien (dat was de langste dag: 10 uur, gelukkig wel zonder grote rugzak). Helaas heb ik geen puma's gezien zoals jullie.
Mijn laatste tripje in Chili naar San Pedro de Atacama was ook zeer de moeite waard. Het is wel erg toeristisch. Het mooiste wat ik daar heb gezien waren de Lagunas Altiplanicas (Miscanti en Miniques). Ik heb verschillende mensen gesproken die Uyunni hebben gedaan... moet terug om dat ook te zien (is schijnbaar veel authentieker dan alles wat te doen is in San Pedro). Een volgende vakantie misschien.

Groeten,
Matty